לתרומות לחץ כאן

שיטת החזון איש במהות האמונה / עיון תפילה

שאלה:

שלום רב לרבנים
החזון איש הידוע כותב
"כי הכל מאתו יתברך בין לטוב בין למוטב, אשר שורש אמונתו מפיגה פחדתו ונותנת לו אומץ להאמין באפשרות ההצלה, ושאין לפניו נטיה לרעה יותר מנטיה לטובה"
אדם שלא עבר תאונה אפשר לומר שזה 50 אחוז מצבו לתאונה, ואם עבר והוא עם שבר בגב חלילה יש יות רנטיה לרעה לכאבי בגב ולנזק מאשר להיות במצב תקין.
אדם שביטל שידוך מצבו גרוע ממי שלא ביטל
אדם שנולד למשפחה בריאה ואמידה מבערב יש חזקת חיים יותר ממשפחה עניה באפריקה
אז מה הכוונה שאין נטיה לפניו
זה על פניו ממש לא מובן לומר שזה הביטחון?!

החזון איש כותב שהתפילה היא מטה עוז ביד כל אדם. תורה ראשונים אחרונים ועוד מלאים במעלת אין כוחם אלא בפה, עד שמובא בספרים שכביכול אנחנו נותניום עוז לאלוקים , ואפילו הוא כפוף לכל התפילה שלנו
מה הכוונה אם כן עיון תפילה שאסורה, הרי וודאי אם התפלל יכול להאמין שעשה משהו גדול בשמיים, ואדרבה בגמרא מובא יחזור ויתפלל, אם לא נענה ולא יתייאש מהרחמים. אז מה הבעיה בציפיה שהתפילה תיענה, הרי האדם יודע שזה כח של מתנם חינם שקב"ה ברא!? אשמח בבקשה ליישוב לשאלה זו
אגב, הבעש"ט כתב שאם מרגיש תחושה טובה אחר התפילה סימן שנענתה…

תשובה:

שלום וברכה

1. אתה שואל בדרכי הטבע על החזון איש שמסביר לך שהטבע כולו כיסוי והאמונה ויד ה' היא הכל… צרילך לדעת ולהאמין שכל מה שקורה לאדם הוא מאת ה', אין שום דבר שגורם למצבו של אדם מלבד יד ה'. הקב"ה מסתתר בדרכי הטבע ולכן לפעמים הוא גוזר על אדם תאונה, אבל אין באמת שום דבר טבעי שגורם לתאונה, מלבד יד ה'. ולכן הכל בידו [ההגדרה אינה כמו שאמרת 50% שיהיה 50% שלא יהיה… זה שוב חשיבה של סטטיסטיקה שהיא בדרכי הטבע והיא בודאי לא נכונה כמו שציינת. אלא הכוונה שאין בכלל שום סיבה טבעית שיקרה משהו, שום סיכוי לכלום ושום סטטיסטיקה, פשוט אלוקים].

2. בודאי יש להאמין בכח התפילה, ועל גדולי עולם אומרת המשנה בברכות שהיו להם סימנים משמים אם התקבלה תפילתם, עיון תפילה הפירוש שאדם בטוח שבזכות תפילתו מגיע לו משהו, התפללתי טוב אז בודאי יהיה טוב… לא מגיע לנו כלום. אפשר לקבל סימן משים, אפשר להאמין בהנהגת ה' שהוא שומע תפילה, אבל לא מגיע לנו כלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. וכאשר האדם נפגש במקרה אשר לפי הנוהג שבעולם צפוי' אליו סכנה מדרכי הטבע לפחוד מטבעת העולם, וקשת רוחו ירפהו מלזכור שאין המקרה אדוניה לנו ושאין מעצור לד' מלהושיעו ולהכן מסבבים שיחליפו את כל המסובבים, וההבלגה בשעה הקשה הלזו ולהשרות בקרבו את האמת הידועה כי אין כאן לפניו שום פגע רע מיד המקרה רק הכל מאתו ית' בין לטוב בין למוטב, ואשר שרש אמונתו מפיגה פחדתו ונותנת לו אמץ להאמין באפשרות ההצלה, ושאין לפניו נטיה לרעה יותר מנטיה לטובה, ענין זה יקראוהו מדת הבטחון:

    הוא רושם חד משמעית שאין נטיה לרעה יותר מטובה ולסמוך על כך ועל כך שאלתי הרי אפשרות ההצלה תתגמד לדוגמאות שהזכרתי בשאלתי

  2. אין המקרה אדון לנו ואין מעצור לה' מלהושיעו, ענין זה הוא מוחלט ולא יפלא מה' דבר, ומבחינת הקב"ה כל הנתונים הללו הם כיסוי והם לא מחייבים אותו לשום צד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל