שאלה:
בס"ד
(א) בגמרא בכתובות(סא.) מובאר שישנן שלוש מלאכות שאסרו חכמים שהנדה תעשה לבעלה:" אמר רבי יצחק בר חנניא אמר רב הונא כל מלאכות שהאשה עושה לבעלה נדה עושה לבעלה חוץ ממזיגת הכוס והצעת המטה והרחצת פניו ידיו ורגליו", בסימן קצה' השו"ע פסק להלכה את הדברים ביחס לאשתו נדה, רציתי לדעת האם דינים אלו אמורים גם ביחס לסתם אשה, אשמח למקורות, תודה רבה.
תשובה:
בהחלט שכן, אסור להשתמש באשה בענינים אלו, כמבואר בשו"ע אבה"ע סי' כא סעי' ה' שכתב: "אסור להשתמש באשה כלל, בין גדולה בין קטנה, בין שפחה בין משוחררת, שמא יבא לידי הרהור עבירה. באיזה שמוש אמרו, ברחיצת פניו ידיו ורגליו, אפילו ליצוק לו מים לרחוץ פניו ידיו ורגליו אפילו אינה נוגעת בו, והצעת המטה בפניו, ומזיגת הכוס".
ומסתבר שכך גם להיפך, כאשר איש משרת אשה.
אולם כבר כתב שם בערוך השולחן סעי' ט': "אין לתמוה על המנהג שנהגו בכל תפוצות ישראל כשבאים אורחים לבית בעה"ב ואשת הבעה"ב מכבדם מאכילם ומשקם ומוזגת להם כוסות והרי אין משתמשים באשה דאין איסור כלל בזה ולא מיבעיא אם הבעה"ב מיסב עמהם דהרי היא משמשת לפניו אלא אפילו אינו מיסב עמהם כיון שאיננה עושה דרך שימוש התקרבות אלא מפני הכנסת אורחים ומפני שעליה מוטל כל צרכי הבית אין איסור בדבר וכן באכסניא כשבעלת האכסניא מוזגת כוסות להאורחים אין זה דרך שימוש התקרבות אלא דרך שירות".
לכן הכל לפי הענין…
האם הרב כתב את התשובה גם לספרדים?
שהרי הב"י דחה לדברי המרדכי בכל מכל וכתב על דבריו: ""ואני אומר נשתקע הדבר ולא נאמר ודבר זה אסור להעלותו על לב ואין ספק אצלי שאיזה תלמיד טועה כתב כן מעצמו ותלה הדבר ברבו"
למדת את הבית יוסף היפך כוונתו… הוא כתב זאת כנגד המקילים לרחוץ יחד. למד שוב דבריו. אדרבה הוא מחמיר, הרמ"א ציין למחלוקת בענין.
אם גבר מציע לאשה לשתות בזה ששואל אם רוצה לשתות ומניח לפניה כוס -לא מוזג לה
יש בכך בעיה?
*בפגישות עבודה עיניניות
אין איסור לגבר למזוג לאשה אלא להיפך.
השאר תגובה