שאלה:
בסעודה הכוללת תבשיל וסלטים, למשל כמו בסעודות שבת , האם צריך לאכול כביצה מהחלה/לחם, או מספיק כזית?
תשובה:
בשו"ע בסי' רצא סעי' א כתב שסעודת שבת היא בכביצה פת, ובמגן אברהם שם הוסיף שצריך מעט יותר מכביצה, שכן בפחות מכך הוא אכילת עראי, והובא במשנה ברורה שם ס”ק ב. אמנם הריטב”א והר”ן בסוכה כח נקטו שדי באכילת כזית, וראה משנה ברורה סי’ תרלט ס”ק כג, שמה שכתב המגן אברהם לאכול כביצה הוא רק לכתחילה ולמצוה בעלמא ומעיקר הדין די בכזית. ועפ”ז כתב באליה רבה סי’ רצא שם, שאדם שחולה וקשה עליו האכילה, יכול לסמוך לאכול רק כזית. בקצות השולחן סי’ פב הערה יא מחדש, שמי שאוכל פחות מכביצה אינו חוזר על רצה, כיון שיש סוברים שצריך דוקא כביצה. אמנם נדמה שיחיד הוא בכך בין הפוסקים.
למסקנה – כביצה.
תודה רבה על התשובה המפורטת.
רציתי לדעת גם לגבי ארוחה ביום חול, האם צריך יותר מכזית,
וכן מה לגבי בסעודת מצוה, בשמחה למשל (ברית/ בר מצוה/ חתונה).
לא צריך יותר מכזית.
האם יש נפ"מ לברכה על נטילת ידיים אם אכל רק כזית?
בודאי, רק זה יכול להיות חשש מכשול, כביצה זה מעט מאוד, פרוסה אחת זה כבר כביצה, לכן עדיף לאכול וליטול ולברך.
השאר תגובה