שאלה:
אם גיליתי שבטעות הייתי בלי כיפה בזמן הנחת תפילין ואמירת קריאת שמע ושמונה עשרה עם תפילין- גם בלי כיפה.
זה מעכב אפילו בדיעבד וצריך לחזור להניח תפילין ולקרוא קריאת שמע ותפילת שמונה עשרה מחדש?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
תשובה:
שלום וברכה
לגבי תפילה וברכות כיון שנחלקו בזה הדעות ודאי בדיעבד יצא ידי חובה, לגבי קריאת שמע כדאי לקרוא שוב. תפילין גם כן יצא, אבל קריאת שמע כדאי לקרוא עם תפילין אז כדאי להניח שוב.
רק שני דברים חשוב לומר, האחד, אם הכיפה מספיק גדולה מרגישים בה וזה לא קורה, והשני, אם מתפללים בבית הכנסת אז מישהו כבר מעיר לך, וחשוב מאוד להתפלל בבית הכנסת, חכמים אמרו שאין תפילתו של אדם מתקבלת אלא בבית הכנסת עם הציבור. אין יכולת באדם לתאר סגולתה של אמירת אמן וקדיש וקדושה, לא מוותרים על כאלו דברים נשגבים.
בהצלחה רבה וערב טוב.
מקורות:
ראה הליכות שלמה תפילה פרק ב סעי' טז שנקט בפשיטות שיצא ידי חובה, ודחה דברי האגרות משה ח"ד סי' מ אות יד שסבר שלא יצא ידי חובה ותפילתו תועבה, ומכל מקום לגבי קריאת שמע שאינו אלא פסוקים בעלמא, כדאי לחוש לדברי האגרות משה. וראה עוד שו"ת יביע אומר חלק ו' (אורח חיים סימן טו אות ו) וחלק ט' (חלק אורח חיים סימן א אות ו).