שאלה:
שלום כבוד הרב.
האם זה נכון שאם יש גוי שמדליק אש ומבשל בשר שהוא כבר מליח כהלכה (כמו שאנחנו רגילים היום לקנות בחנויות) בלי שום התערבות של יהודי, מכל מקום אין בזה דין של בישול גוי כי אותו בשר נחשב כאילו הוא נתבשל כבר, בגלל המלח שנשתמשו בו כדי להוציא את הדם שיש בבשר ואין בישול אחר בישול?
תודה מראש.
כל טוב, בשורות טובות, ישועות ונחמות.
תשובה:
המלח שאנחנו שמים להוצאת הדם אינו מכשיר את הבשר כלל לאכילה ואין לו שום משמעות ביחס לדין של בישולי עכו"ם. רק אם על ידי המלח זה היה ראוי להאכל על ידי הדחק, היתה זו סיבה להתיר את בישול הגוי אחר כך.
מקורות:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות מאכלי עובדי כוכבים סימן קיג סעיף י – יב
סעיף י
הניח ישראל על גבי גחלים עוממות שלא היה ראוי להתבשל עליהם כמאכל בן דרוסאי, ובא עובד כוכבים והפך בו ונתבשל, אסור.
סעיף יא
הניח ישראל על גבי האש, והניח עובד כוכבים לשמרו, והפך בו ואין ידוע אם סלקו העובד כוכבים עד שלא הגיע למאכל בן דרוסאי, מותר. (דספק דבריהם להקל) (טור). וכן כל ספק בישולי עובדי כוכבים וכיוצא בו, מותר.
סעיף יב
דגים קטנים שמלחן ישראל או עובד כוכבים, הרי הן כמו שנתבשלו מקצת בישול. ואם צלאן עובד כוכבים, אחר כן, מותרים. אבל דגים מלוחים גדולים, אינם נאכלים אלא ע"י הדחק; לפיכך אם צלאן עובד כוכבים, אסורים, ויש מתירין. הגה: וכן כל דבר שנאכל חי על ידי הדחק, ובשלו עובדי כוכבים, דינו כדגים גדולים (ד"ע). ובשר מלוח אינו נאכל כלל כמו שהוא חי, ואסור אם נתבשל על ידי עובד כוכבים (תוספות פ' החולץ).
למה אין כאן שאלה של בשר שנתעלם
למה אתה חושב שהישראל לא היה נוכח שם?
סעיף יא והניח עובד כוכבים לשמרו. הבנה פשוטה של המשפט זה שיצאתי למנחה…
הרי מועיל יוצא ונכנס. לא צריך שהישראל יהיה צמוד למקום כל הזמן. כמו כן אם הוא מזהה את החתיכה אין חשש ויש עוד קולות בבשר שנתעלם מן העין.
השאר תגובה