לתרומות לחץ כאן

ברכות הטוב והמטיב ודיין האמת על עסקת החטופים

שאלה:

שלום לרב. כמה נשים דנו השבת, האם לברך דיין האמת על שחרור המחבלים, ו'הטוב ומיטיב' על החזרת החטופים? בברכה בנות שכבה י"ב‎

נשמח להרבה מקורות

תשובה:

שלום וברכה

נכון הדבר שעל בשורות טובות מברכים הטוב והמטיב ועל בשורות רעות ברוך דיין האמת, אבל בזמנינו נהגו למעט בברכות אלו, ודוקא כאן ניתן להבין זאת, הרי מדובר במציאות מאוד מורכבת. שחרור האסירים הוא חלק ממלחמה כוללת, וכי כאשר הם אצלנו הכל טוב? וכשהם משוחררים בכחלק מעיסקה שלדעת רבים מחוייבת המציאות, זה בהכרח רע? הכל הרי חלק ממהלך כולל. ולכן, מה שמוטל עלינו כרגע הוא להביט בדברים דוקא מתוך המורכבות שלהם, אי אפשר לבודד את האסירים המשוחררים מהחטופים החוזרים, כמו שאי אפשר שלא לזכור בזמן זה את כל הנופלים, חיים צעירים של נערים או גברים צעירים שמסרו נפשם במלחמה זו, והכל יחד במערבולת אחת, שמזכירה לנו, שעדיין לא בא גואל, ועדיין עם ישראל בצרה ויש להרבות בתפילות ששוב לא נדע צער, ובורא עולם ירפא לכל שבורי לב, ישיב את כל חטופינו ויתן שלום בארץ.

מקורות:

על כך שנהגו להקל בברכות אלו, ראו רמ"א רכג,א.

ואין לשאול, שהרי שם בסעיף ב' מבואר שכאשר מת אביו מברך דיין האמת על פטירתו ושהחיינו על הירושה, ומבאר המשנה ברורה, שאף שהיא שמח שלא היה מת ולא היה זוכה בירושה, מכל מקום יש לו תועלת. ומוכח לכאורה שגם "מצב מורכב" הוא סיבה לברכות, כי אדרבה, הגדרתו של המשנה ברורה היא שהברכה אינה על השמחה אלא על התועלת המעשית שעכשיו יש לו כסף והתרבה ממונו… כאן זה לא המצב, אנחנו רוצים לברך על השמחה, אבל השמחה מורכבת… מי יודע איזה מחיר נשלם חלילה…

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה לכבוד הרב שליט"א,
    למדתי בנושא הטוב והמטיב על הגפן, שכאשר יש ספק או חשש ברכה לבטלה ובכל זאת שמח ביין, אז אפשר פשוט לכוון בברכת המזון – בברכה הרביעית על אותו היין. ומכאן שהיום בסעודת פת אפשר לכוון על חזרתן של החטופות לחיק משפחותיהם ועל שהשיבו לקבורה את גיבור ישראל אורון שאול הי"ד.

    (כבוד הרב יבדוק את תגובתי בבקשה)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *