שאלה:
שלום וברכה
בשבת ישבתי בשולחן והתלכלכתי במכנס מאבק שנמצא מתחת לשולחן
ובנוסף עבר מישהו ובטעות דרך לי על המכנס…
באיזה דרך אני יכול לנקות את הלכלוך הזה?
תשובה:
שלום וברכה
השלחן ערוך והרמ"א נחלקו האם מותר לנער מעט את הבגד מהאבק על ידי טפיחה וכדומה, הרמ"א החמיר בכך, ולמעשה גם הספרדים נהגו להמיר בכך כמבואר בבן איש חי שנה ב' פ' ויחי אות ח, כף החיים סי' שב ס"ק כ, שו"ת אור לציון ח"ב פכ"ד אות א. וראה בביאור הלכה שם, שאף שעיקר החומרא היא בבגד שחור, החמירו בכך בכל הבגדים. בגד שבאופן מובק אדם לא מקפיד על נקיונו מותר לנערו, אבל המציאות הזו אינה שכיחה בבגדי שבת. בשש"כ פרק טו הערה צד דן בבגד שאדם בדרך כלל לא מקפיד עליו כלל, רק עכשיו מסיבה כל שהיא הוא מקפיד, האם מותר לנערו, ומצדד להקל. עוד כתב בביאור הלכה, שכאשר אינו מנקה ממש ועדיין נשאר רושם מהלכלוך, גם זה מותר.
כלומר שאם אני אסטניסט ולא אוהב ללכת בבגדים מלוכלכים , עדיף לי להכין עוד מכנס או חולצה בנוסף!!???
ומה לגבי נעליים? ראיתי באורחות שבת שדבר שהוא מוצק אפשר לנקות אותו.
אני מצחצח נעליים לפני שבת, אם ירד גשם או שהתלכלכתי מסיבה כזו או אחרת, האם אני יכול עם הגרב שברגל להעביר את הלכלוך? או מכיוון שצחצחתי יהא אסור לי?
א. בוץ יבש על גבי הנעליים אסור לפוררו ולהסירו משום איסור טוחן, אולם מותר לקנח בוץ לח שאינו מתפורר אלא נמרח.
ב. מותר להשרות נעליים במים כדי שיתנקו מעצמם, אולם, אסור לשפשף את הליכלוך כדי להסירו. דין זה אמור בנעלי עור בלבד, אולם נעליים שיש בהם חלקי בד או שהם תפורים בחוטים, אסור לשרותם במים.
ג. מותר לנגב אבק מהנעליים.
מקורות:
א. שו”ע סי’ שב סעי’ ז, וראה רעק”א שם מה הקשה.
ב. ראה שבת קמב ע”א, וביאור הלכה סי’ שב סעי’ ט. שם מבואר, שאף על פי שלענין בגדים ההלכה היא ששרייתו זהו כיבוסו, לענין כלי עור או ניילון וכיוצא בזה שאינם סופגים כל כך, השרייה מותרת ורק שיפשוף אסור.
השאר תגובה