שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרב.
א.האם מותר ללכת באמצע ברכות ק"ש לצורך תפילה במנין?
ב.האם מותר לברך אותן בחדר אחד וללכת בשירה חדשה לחדר אחר להתפלל?
ג.האם מותר ללכת בבית הכנסת באמצע הברכות?
ד.האם מותר לברך על מאכלים ולאכול פחות מכזית ואז לעשות שינוי מקום ולברך שוב אחרי חצי שעה, והאם זה מועיל גם במזונות? לכאו' זה לא ברכה שאינה צריכה בגלל דעת מג"א שכשעובר שיעור עיכול צריך לברך שוב ברכה ראשונה?
ה.מתי מותר לרמוז באמצע ברכה / ק"ש / פסוקי דזמרה?
ו.האם מיעוט שאינו מקפיד וגם לא רוב האנשים הוא אף פעם לא חציצה?
ז.מה לעשות במקום שיש סדר ואז תהילים ואז מנחה אם אני לא מספיק לומר איתם אשרי?
ח.אדם שעושה תרגיל ועושה בו דברים לא ישרים כגון להעתיק חלקים מבינה מלאכותית או מאחרים, מותר לעזור לו או שאסור אפילו לענות לו לשום שאלה על התרגיל?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
1-2. מותר.
3. שלא לצורך יש להמנע, אבל לצורך הנ"ל, מותר.
4. כשאין צורך זו ברכה שאינה צריכה, לפי המגן אברהם זו אינה ברכה לבטלה, אבל ככל שאין סיבה זו בודאי ברכה שאינה צריכה. הבעיה היותר משמעותית ברמה הטכנית, היא שיש הרבה שיטות מה הוא כזית, ומצוי מאוד שאדם יאכל כזית ויחשוב שלא אכל, ולכן אין להכנס לספקות אלו.
5. בפסוקי דזמרה מותר לרמוז, בברכות ובק"ש יש להמנע אא"כ יש בכך צורך לכוונה כמו ילד שמרעיש וקשה לכוון. או מחמת כבוד ויראה כמו הכללים האמורים בזה בסימנים סה-סו.
6. נכון, אבל לכתחילה נהגו להסירו כמבואר ברמ"א בתחילת סי' קצח.
7. עדיף לדלג על התהילים ולומר אשרי. בכל מקרה אמירת אשרי אינה לעיכובא.
8. מותר לעזור לו, כל שהתרגיל הזה לא באמת משנה לאף אחד. אם זה נושא של קבלת תואר זה כמובן משהו אחר.
שבת שלום.