לתרומות לחץ כאן

שערות מחוץ לכיסוי ראש מדין רובו ככולו

שאלה:

שלום לרב.
אשמח למקורות הלכה למעשה.
מדוע אי אפשר לומר,
שדת משה זה לכסות את ראש [האשה]
אך מדין רובו ככולו, מספיק רוב השיעור ,

ומעט שיעור צריך לכסות מדין דת יהודית,
אך כיום שיש הרבה נשים שמוציאות, אז יהיה מותר [ בגלל קשר לכמה אצבעות מותר]
כי דת יהודית כותב מאירי ורי"ד בכתובות עב: מה שנשים נהגו מצד צניעות

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, הנושא של רובו ככולו נאמר ב"שיעורים", בשיער אין נושא של "שיעור" אלא שיער באשה ערוה ויש לכסותו, אז מה יעזור שרובו מכוסה?

כמו כן, יש שאלה מפורסמת, למה צריך לאכול כזית מצה, למה לא מספיק לאכול רוב כזית, ויועיל מדין רובו ככולו? יש הרבה דוגמאות לשאלה זו. והתשובה פשוטה, רובו ככולו שייך למשל בכוס של קידוש, שם אין "כמות" שצריך לשתות, אלא יש דין שהכוס תשתה, רובו ככולו מגדיר שכבר נעשה בכוס ענין השתיה. אבל במצה, יש חיוב אכילה ולאכילה יש שיעור שהוא בכזית. כלומר, אם עצם הדבר הוא הנדרש לא שייך דין רובו ככולו, כי צריך לבצע את מהות הדבר באופן מושלם. כך גם כאן, החיוב לכסות את הראש הוא משום ששיער באשה ערוה, ממילא אי אפשר להשאיר חלק ממנו גלוי.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הענין שמותר להוציא שיער מהכיסוי מוזכר כבר בדברי הראשונים בברכות כ"ד והוא הנקרא "שיער שחוץ לצמתה" וכן פסק הרמ"א שו"ע סי' ע"ה, והאחרונים כתבו שאפשר להוציא שיער אף באורך יותר מטפח (ראו שו"ת אגרות משה אורח חיים סי' קי"ב, שו"ת אור לציון חלק א' סי' י"א).

    ובספר "חן וכבוד" הביא בהקדמתו ראיות רבות לכך שבזמן חז"ל נהגו להוציא צמה קלועה מחוץ לכיסוי.

    כיום מנהג ישראל להקפיד לא להוציא שיער מחוץ לכיסוי, והיו מקומות שהחרימו על זה, וכתבו בלשון חריפה מאוד, והיו אחרונים שאסרו בתוקף מדינא. אמנם התפשט מנהג (בעיקר אצל הספרדיות) לגלות מהראש עצמו כאצבע ואצבעיים וזה מתפשט ליותר ויותר, ואין לזה שום מקור בחז"ל או בראשונים, והמשמעות הפשוטה היא שחובה לכסות את כל הראש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל