שאלה:
בעז״ה אנו מתעתדים לנסוע מארה״ב לאוסטרליה, ניו זילנד ואיי פיג׳י. התוכנית היא בעיקרון לטוס ממלבורן לניו זילנד ביום ראשון, אולם כידוע היות וניו זילנד נמצאת באזור המצוי במחלוקת הפוסקים מבחינת קו התאריך, וישנו ספק לגביה בנוגע ליום ראשון, יש להחמיר שם בהלכות דאורייתא.
א. במידה ואכן טסים לניו זילנד ביום ראשון, האם עדיף לקחת מונית מאשר לשכור רכב ולנהוג בעצמנו?
ב. אם ניתן לשכור רכב ולנהוג בעצמנו, האם עדיף לשכור רכב חשמלי, או שמא גם ברכב חשמלי עלולות להיות מלאכות מדאורייתא?
ג. ככלל, האם בכל אופן יש להימנע מלטוס לניו זילנד ביום ראשון כאשר הנחיתה היא לפני צאת הכוכבים?
הטיסה מאיי פיג׳י ללוס אנג׳לס יוצאת ביום חמישי בשעה 9:40 בערב (שקיעת החמה שם היא בשעה 6:45). היות וחלק מהאוקיינוס השקט נמצא באזור המצוי במחלוקת הפוסקים מבחינת קו התאריך, וישנו ספק לגביו בנוגע ליום שישי, רצוני לדעת אם יש לחשוש שמא נטוס מעל אותו אזור במקום שבאותה שעה יהיה לאחר השקיעה של חמישי בערב? אם כן, כיצד נדע את הזמן המדויק שאז עלינו להימנע ממלאכות דאורייתא? (אם אינני טועה, איי פיג׳י עצמם נמצאים בספק ביום ראשון ולא ביום שישי, כך שלכאורה השאלה אינה לגביהם).
יישר כח!
תשובה:
שלום וברכה
אני לא הייתי מתייחס לכל הנושא הזה בצורה כזו. אתה יוצא מנקודת הנחה שאתה מחמיר רק בדאורייתא ולא בדרבנן, האמת שלכאורה העיקר להלכה כדעת החזון איש, ולכן, ביום ראשון שם זו שבת ממש, ויש לשנות את הנסיעה בצורה כזו שתגיעו לשם רק ביום שני.
לגבי שאלתך האחרונה בענין הטיסה יש לברר מה תוואי הטיסה אינני יודע.
מקורות:
לשיטת הרב טיקוצ'ינסקי – קו התאריך ההלכתי נקבע בנקודה הנגדית (180 מעלות) מירושלים, דהיינו בערך בקו אורך 145 מערב. על פי זה, ברוב האוקיינוס השקט השבת מקדימה, ונכנסת לפני כניסת השבת באסיה ובשאר העולם.
לשיטת החזון איש – קו התאריך ההלכתי נקבע במרחק של 90 מעלות מזרחה מירושלים, דהיינו בערך בקו אורך 125 מזרח. על פי זה, ברוב האוקיינוס השקט השבת מאחרת, ונכנסת רק לאחר כניסת השבת בשאר העולם.
בין שיטות אלה נוצרת מחלוקת לגבי זמן השבת במקומות כדוגמת יפן, ניו זילנד ואיים נוספים – על פי הרב טיקוצ'ינסקי עליהם להכניס את השבת בשקיעה שמתרחשת מספר שעות לפני כניסת השבת בארץ ישראל, ואילו על פי החזון איש עליהם להכניס את השבת רק בשקיעה הבאה, שתהיה שעות רבות לאחר כניסת השבת בארץ ישראל. היום שלדעת הרב טיקוצ'ינסקי הוא יום השבת במקומות אלה, לדעת החזון איש הוא יום שישי. (לכאורה המחלוקת היתה אמורה להיות משמעותית הרבה יותר, שכן חלקים גדולים במזרח אסיה ובאוסטרליה נמצאים גם הם בתחום שבין 90 ל-180 מעלות מירושלים. אולם לגבי היבשה החזון איש מסכים שהיא נחשבת כיחידה אחת ואין משנים בה את התאריך למרות שהקו עובר בה. לפיכך, המחלוקת נוגעת בפועל רק לאיים כדוגמת אלה שהזכרנו.)
לפי החזון איש, ביפן יש לשמור שבת ביום המכונה על ידי המקומיים "יום ראשון", בעוד שבהוואי יום השבת ההלכתי זהה ל"שבת" של הגויים. לדעת הרב טיקוצ'ינסקי המצב הוא הפוך: ביפן יום השבת ההלכתי זהה ל"שבת" של המקומיים, אך בהוואי יש לשמור שבת ביום המכונה על ידי המקומיים "יום שישי".