שאלה:
בס"ד
שלום רב,
אשכנזי שקובע סעודה על לחמניה מתוקה שמצוין במאפיה שברכתה "מזונות" , נוטל ידיו ומברך המוציא?
השאלה היא גם לגבי לחמניה זו לצורך לחם משנה בסעודות השבת, האם ניתן לשים לחמניה כזו ולברך המוציא?
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
יש בעיה עקרונית עם הלחמניות הללו, שלא תמיד ברור מה ברכתן. במאפיות מסויימות זה לא נעשה ברוב מי פירות אלא במיץ פירות משוחזר, ואז הברכה היא המוציא, בהנחה שאכן זו לחמניית מזונות, יש כאן בעיה גדולה נוספת. כדי שיהיה ודאי קביעת סעודה לא די בלחמניה אחת, צריך שלוש או ארבע ביצים, זה שתים או שלוש לחמניות. הבעיה היא, שלדעתץ המגן אברהם גם שאר מאכלים שבאים יחד עם הלחם מצטרפים לשיעור זה, ולכן לפעמים אוכלים לחמניה אחת ונכנסים לספק אולי הלכה כדברי המגן אברהם ואולי די במה שאכלנו כדי לברך ברכת המזון.
לכן, ככל שלא אוכלים כמה לחמניות אלא אחת, אין לסמוך על כך שהברכה היא מזונות אלא אם כן אוכלים רק לחמניה בלי דברים נוספים, ורק אחת. ואז זה ודאי מזונות, בכל מקרה אחר נכנסים לספקות וזה לא מומלץ.
פרטי דין זה בסי' קסח סעיף ו.
בס"ד
קשה לי לומר אם הבצק נילוש במי פירות, אבל לשבת אני תמיד קונה חלות מתוקות במאפיה, כי ידוע שאשכנזים מברכים המוציא גם על חלה מתוקה. ויש גם לחמניות מתוקות. הן לא מאוד מאוד מתוקות, הן כמו החלות הגדולות. אז השאלה אם ניתן לצרף לחמניה מתוקה כזו לחלה מתוקה ללחם משנה בשבת? ואם לוקחים למשל הסעודה שלישית 2 לחמניות כאלו, ואוכלים לחמניה אחת כמעט את כולה, אם אפשר ליטול ידיים ולברך המוציא?
תודה!
לחמניה מתוקה זה לא לחמניה מזונות, כדי שזה יחשב מזונות צריך שתהיה על זה מדבקה של הבד"ץ "מזונות", שכן כדברייך, על לחמניה או חלה מתוקה שאין בה רוב מי פירות אשכנזים מברכים המוציא וזה אפשר לקחת ללחם משנה ולהתייחס כלחם. תשאלי בחנות.
השאר תגובה