שאלה:
שלום וברכה
חציל קלוי צריך בישול ישראל כי לא נאכל חי ועולה על שולחן מלכים, כלומר מוגש בשולחן שבת ובחתונות.
לעומת זאת, בד"כ לא יגישו חציל קלוי משומר (פחיות או צנצנות), ומכאן שאֵלָתִי: האם צורת הבישול / עיבוד משפיעה על דין המאכל?
תשובה:
שלום וברכה
יש מחלוקת גדולה בין האחרונים, במאכל שאינו עולה על שולחן מלכים בצורה מסויימת של בישול אבל הוא עולה על שולחן מלכים בצורות אחרות, כמו חטיף צ'יפס וכדומה, אם יש בו איסור של בישולי עכו"ם.
מקורות:
שיטת האיסור והיתר (מד, ג) לאסור בכהאי גוונא, כיון שהמאכל מצד עצמו באופנים אחרים עולה על שולחן מלכים, וכן כתב בתורת האשם (עה, טז). וע"ע ס' תתן אמת ליעקב (ע"ס השו"ע עמ' שז). אולם הש"ך (יו"ד קיב, ה) כתב בשם הב"ח, שפת אורז ודוחן אינם עולים על שולחן מלכים, אף שתבשיל של אורז ודוחן עולים על שולחן מלכים ואסורים משום בישולי עכו"ם, ומקור הדברים בתורת חטאת (עה, יא), וכן מבואר לכאורה בשו"ת הרא"ש (יט, כא). וכן חילק בשו"ת מהרש"ם (ח"ב, רסב) לענין תפוחי אדמה בין אם הוא מבושל על ידי נכרי שאסור באכילה, לבין אם נצלה על ידו שאין בכך איסור.
להלכה, בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ד, נח אות ה) כתב להחמיר בזה אף שסיים שאין למחות במקילים, וכן החמיר בכך הגר"ש וואזנר בקובץ מבית לוי (תשרי, תשנ"ו).
פת אורז ודוחה יש להם דיני תבשיל ולא פת?
כך מבואר ברמ"א שם שעליו נסובים דברי הש"ך.
השאר תגובה