שאלה:
שלום וברכה
1.בסימן רצט סעיף י כתב לומר המבדיל בין ה׳קודש לבין ה׳חול.
האם למעשה אין הבדל במנהג העולם שאומרים המבדיל בין קודש לחול?
2. אדם שנמצא מתחת לבניין שלו על מנת שיבואו לפתוח לו את הדלת בשבת,
והנה הקור גדול מאוד, האם יהא מותר לקפוץ במקום או לרוץ על מנת להתחמם?
3. מציאות שהייתה קיימת בעבר בארה״ב , על מנת להתפלל בשבת בבית הכנסת היו צריכים לעבור בנהר , והיו עוברים על ידי סירות …
והנה לפי סימן שא סעיף ד ו – ה… הם היו יכולים לעבור עם הבגדים שלהם בתוך המים ממש ואף לחזור לביתם!
שאלתי היא האם הרב שמע פעם על מעשים כאלו במציאות שלנו היום?
(האם אפשר לומר על זה שזאת מסירות נפש ממש? או שההגיון אומר להתפלל ביחידות בבית ולא לעבור בנהר)
4. למעשה בסימן שא שהשולחן ערוך מדבר על מה מותר ואסור לצאת בשבת זה דווקא כשיש רשות הרבים גמורה או זה נוגע לימינו שעושים בעיר עירוב עם החוטים ואילו הסומכים רשאים לצאת לפי מה שמותר ואילו הלא סומכים אין בינהם נפקא מינה ?
תשובה:
שלום וברכה
1. אכן הנוסח שלנו הוא בין קודש לחול, וכך יש לומר.
2. מותר להתחמם כך.
3. אסור לשוט בסירה בשבת כמבואר בשו"ע סי' שלט, אינני יודע אם המעבר במים בנהר היה מסירות נפש, לא בטוח שזה היה בשלג, אבל אין ספ שכדאי היא תפילה בציבור כדי להתמסר אליה. העונה אמן יהא שמיה רבה בכל כוחו קורעים לו גזר דין של שבעים שנה.
4. מי שסומך על העירוב אין לו איסור הוצאה כמובן, באותו מקום בו יש עירוב מפוקח שהוא סומך עליו.