לתרומות לחץ כאן

מתיקות התורה לכולם?? האם יש השגחה היכן נולדנו?

שאלה:

ישנה תופעה בציבור אברכים ובחורי ישיבות שהם לומדים תורה וחלקם מתמכרים לתורה ומתקשים לעזוב אותה
אני שואל מדוע אצל נשים במגזר שומר התורה לא רואים שהם מתמכרים לתורה, הרי התורה מתוקה לכולם. גם נשים שיודעות ספר לא רואים תופעה שהם נוהרים לפתוח שוב ושוב את הספרי לימוד כמו גברים?
למה יש בחורים שלמדו ונהנו ובסוף או פורשים בבחרות למרות שנהנו, או שיוצאים לעבוד ולא נראה שיצאו לעבוד עם כאב על עזיבת הלימוד?

ראיתי באגרות של הרש"ר הירש ולא זוכר איפה
משהו חורב או סדר הדורות (חיפשתי ולא מצרתי בגוגל) נראה לי אגרת ח היה
שאדם נולד עם כוחות בדיוק למה שנצרך פוגשב אנשים בדיוק לפי תפקידו, עם הורים וחברים הכל כפי מה שהוא צריך לתפקידו
אני שואל שזה קודם לא מסתדר עם האפשרות לשנות גזירה, אבל אולי הכל כלול. מה שיותר קשה לי זה מה נאמר על ערבי בעזה שנולד לשלטון מסית. על גרמני ב1939 , אולי הם תינוקות שנשבו שנולדו היכן שנולדו, על אנשים בתל אביב ב1950 שלא יודעים מה זה תורה. על אנשים שקיבלו קושי ובסוף סיימו את חייהם, או התאשפזו באיתנים. וכן הלאה.
ואם תתרצו שלא הכל מובן . אז כל העוקץ שהרש"ר ניסה להנחיל יצא, כי זה שהכל מחושבן עדיין לא אומר שיש כאן סיפור ברור לאן לחתור, בדיוק כמו במקרים שציינתי.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי שאלתך הראשונה. בדרך כלל החיבור האמיתי לתורה בא על ידי שני דברים: 1. לימוד בעיון. כאשר הנושא ממש מעסיק אותך, ואתה מתעמק בו, ומחדש בו ומחשבן אותו וכו', זה יוצר חיבור סיפוק יצירה והנאה. לימוד בקיאותי בדרך כלל פחות יוצר חיבור עמוק. נשים בדרך כלל לומדים בצורה בקיאותית יותר, הן גם לא לומדות גמרא עם ראשונים ואחרונים, אלא חומש וכדומה. 2. העיסוק הרב יוצר חיבור. כאשר אדם עושה זאת מן הצד הוא פחות מתחבר ונסחף, כאשר זה עיקר עיסוקך, זה הופך להיות חלק ממך ואתה מתחבר.

אדם שמחובר מאוד ללימוד אין ספק שגם אם הוא נאלץ לצאת לעבוד ואינו יכול ללמוד כמו קודם, זה כואב לו, מי שלא כואב לו כנראה נהנה מהאתגר האינטלקטואלי אבל זה לא היה ממש בנפשו. בדרך כלל אדם שמחובר באמת, יעשה הכל כדי שלא יזדקק לצאת לעבוד, יסתפקו יותר במועט וכדומה. לא תמיד אפשר אבל הרבה פעמים כן.

לשאלתך השניה, כל אדם יש לו בחירה, גם אדם שנמצא במקום הכי נמוך, נולד במקום שמחנך לרוע, עדיין נדרש ממנו להתעלות מעל כל זה ולבחור בטוב. עמד על כך הגר"א וסרמן בביאורי אגדות שבסוף ספר קובץ הערות, שם הוא שואל, כיצד ניתן לדרוש מרועה אווזים גוי להאמין בה', דבר שטעו בו גדולי הפרופסורים? והוא משיב, שאם אדם יהיה כנה עם עצמו, הוא יגיע לאמת ולא משנה מה השכלתו ומה מצבו, כל מה שטועים הפרופסורים הללו, משום שהם משוחדים ביצרם הרע, וזה ניתן לדרוש מאדם שיחפש אחר האמת בכנות.

שבוע מבורך

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. יש ואי גם סגולת התורה למי שמצווה בה. גוי ודאי לא יוכל להתחבר לתורה. ידועים דברי רבי עקיבא איגר שכתב שהסב מחוייב מחוייב במילת נכדו [כשאין אבא] מדין "ושננתם לבניך", ומבאר, שכיון שלערל לא יכול להיות חיבור לתורה, המילה היא הכנה לתלמוד תורה, וכיון שלענין תלמוד ורה בני בנים הרי הם כבנים, גם בהכנה הסב חייב.
    אני חוזר שוב, גם ערבי שגדל בעזה חייב להיות כנה עם עצמו ולא לעשות מעשי רשע.

  2. ידוע מה שכתוב על שהקב"ה דן גם את המצרים על מעשיהם אפילו שנגזר– ועבדום ועינו אותם– כי הם עשו זאת באכזריות, יש הבדל בין איך שעושים את הדברים, ומי שעושה בתמימות כי כך חונך, אך כאשר גדל וחושב על הדברים מנסה לבחור נכון יותר, הדין כלפיו אחר, והקב"ה מסייע בידו לבחור נכון, כך לדעתי

  3. אבל למה על החילונים אנחנו אומרים שהם תינוקות שנשבו ( ועל אף שהם יודעים שיש תורה וכו').
    ועל הערבים שהם חונכו כך מילדותם, והם לא יודעים שום דבר אחר, אנחנו תובעים מאיתם להתנהג אחרת.
    ( נקודת ההנחה שלי היא, ש'תינוקות שנשבו' הם אנשים שמאוד קשה להם לשנות את הרגליהם, על אף שהם יודעים אחרת.
    וא"כ ערבים הם הרבה יותר.)

  4. ראשית, גם לגבי החילונים אין הכוונה שאין תביעה עליהם ושאין להם בחירה, הם גם בני אדם עם ייעוד ושליחות בעולם הזה, ותפילתנו שיגיעו להגשמתה. מה שאומרים שהם תינוקות שנשבו או יותר מדוייק ספק תינוקות שנשבו, זה לגבי שאלות אקוטיות של פיקוח נפש בשבת, שמותר וחייבים להציל בשבת אדם שאינו שומר מצוות, ואין דינו כמומר, משום שמבחינה מסויימת הוא תינוק שנשבה, או משום שהוא ספק תינוק שנשבה, אבל ודאי שי דרישה מכל אדם לבחור בטוב ולהכיר בקב"ה.
    שנית, פשוט וברור שלפי גודל הרוע והרשעות כך התביעה גדלה, זה שאדם לא הגיע עדיין למסקנה שתורת ה' היא האמת, עדיין לא יאפשר לנהוג ברוע ברצח ובזוועות שגם בעיני אדם אנושי הם נוראיות. כלומר כאן הדרישה ממנו הרבה יותר משמעותית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל