שאלה:
מה מיוחד בארצינו? השגחה של קב"ה כל העת , למה יהודי בחו"ל לא מרגיש פחות מושגח במה זה מתבטא? וגם אז זה היה לפני שנכנסו אל הארץ בני ישראל? כמו שנראה בפרשות שיצחק לא רצה לצאת לחו"ל ויעקב רצה להיקבר בארץ וזה היה לפני שנכנסנו. אז ישראל מיוחד בעצם? למה?
אם צריך להסביר לאדם מה מיוחד בלהיות כאן. הרי אם ילמד יותר טוב טוב באמריקה עדיף שילך לאמריקה. והארץ הקדושה אף נקנית בייסורים בגלל מעלתה. המהר"ל אומר כי צריך להיות בדרגה קדושה ולכן יש ייסורין לחוטא בארץ. אז מה בדיוק היופי המדובר . אירופה יפה מאד?
האם 7 מצוות של גוי גם יהיה להם יסורים אם יעשו בישראל או שזה רק ליהודים.
הר סיני זה מדבר ובכוונה תורה ניתנה במדבר למה התורה לא ניתנה בארץ ישראל במדבר יהודה למה בחוץ לישראל. נכון שהיה עניו הר סיני אבל לא עדיף לתת תורה בארץ? מה זה אומר שירח רב עם השמש או שהר סיני היה עניו הרי הם דוממים?
מאד מודה לכם מראש על מענה
תשובה:
שלום וברכה
אנסה לענות בקצרה על כלל שאלותיך:
1. ארץ ישראל מעצם בריאתה קדושה יותר ומושגחת ע"י הקב"ה בכבודו ובעצמו ולא על ידי כוכבים ומזלות. אין זה אומר בהכרח שההשגחה יותר גלויה, אלא שבפועל כאן יש קירבת ה' גדולה יותר, והדבר משליך על כל ייעוד החיים. ידועים דברי הרמב"ן בפרשת אחרי מות ובפרשת אמור, שכל תכלית חיוב המצוות הוא דוקא בארץ ישראל שעיני ה' אלוקיך בה, ואילו בחו"ל מה שמחוייבים במצוות [והוא חיוב גמור דאורייתא] זה רק כדי שהתורה לא תשכח בגלות, בבחינת הציבי לך ציונים, אבל התכלית של התורה והמצוות כלל לא מתקיימת שם! מדהים לחשוב על כך, זה הדבר הכי ממחיש מדוע המקום של כל יהודי הוא בארץ ישראל.
לכן אין מקום לשאול מה קורה כדאם לומד יותר טוב בחו"ל האם לא עדיף שילך לשם, לפעמים אכן עליו ללכת, לימוד תורה הוא אחד הדברים שמותר לצאת בשבילם מהארץ לזמן מוגבל, אבל ככלל תורת ארץ ישראל היא הגשמת הייעוד בעוד שתורת חו"ל היא הציבי לך ציונים, כל תכלית התורה והמצוות הם בארץ ישראל.
לגבי שאלתך על יופיה של הארץ, ראשית ברור שכל תיאורי חז"ל על יופי הארץ אינם קיימים בה עתה, זה חלק מההשגחה וההבטחה האלוקית, ויהיה לעתיד לבוא, אבל לא זה מה שאנחנו מחפשים כאן… יופי גשמי זה לא הסיפור. קירבת ה' היא הסיפור. ידועים דברי הגר"א שיש שתי מצוות שנכנסים אליהם עם הנעליים, סוכה וארץ ישראל, וכוונתו, שכאשר אדם חי בארץ ישראל כל ימיו מצוה, כל פסיעה כל מסחר כל הוויית החיים היא מצוה אחת גדולה.
2. בודאי גוי שאינו עושה את המצווה עליו יענש על כך.
3. מתן תורה היה דוקא לפני שנכנסו לארץ, אי אפשר להכנס לארץ ישראל בלי תורה, אי אפשר להפריד בין תורה לארץ ישראל, לא מדובר כאן בסתם מולדת, מדובר כאן באופן שהמאפשר לקיים את כל הווית החיים על פי תורה, זהו ענינה של ארץ ישראל.
4. נושא החמה והלבנה אינו מדבר על המושגים הגשמיים הללו אלא על ענינם הרוחני, כל מצבם הגשמי הוא השלכה ובהבאה לידי ביטוי של הנושא הרוחני הגלום בהם. הדבר הזה נכון בעוד נושאים, כך יעקב נלחמם בשרו של עשו, ועל ידי זה מנצח את עשו הגשמי ועוד.