שאלה:
בשמות כב,כו מבואר במפרשים על הפסוק כי חנון אני שגם אם הלווה עשה שלא כדין ויש לי משכון והוא בעצם רשע שלא משלם עדיין אם יתפלל על זה שקשה לו שאני נושה איענש. אז אולי לא כדאי להלוות לאנשים שמקפידו ויתחננו להשם לעזרה.
חוצזה זה לא מסירת דין לשמיים על ידו ?
תשובה:
חלילה, הרי יש מצוה להלוות ויש איסור לאמץ את הלב ולא להלוות. שם מדובר על אדם שאין לו לשלם, וגם המשכון הוא משהו שהוא כדי חייו, ואם תיקח לו את זה הוא פשוט נשאר בלי בגד ללבוש, לכן הוא יבכה לקב"ה, לא כנגדך ואין כאן מסירת דין, אלא הוא יבכה על עוניו ומסכנותו, שהוא נרדף על ידי בעל חוב ואין לו לשלם. זו מציאות קשה ונדירה, במקרה כזה אל תרדוף אותו… אבל בדרך כלל לא על זה מדובר, אלא על אדם שיש לו לשלם או יכול להגיע להסדר תשלומים, ובודאי מצוה להלוות ולסייע.
שבוע טוב
זה רמבן ידוע והuבא בפרי ברסלב "חוט של חסד" , לגבי מה שהשבתם לשואל, ראו נא שהרמב"ן כותב שם ללווה שהו אדם שאינו הגון . לדבריכם הוא אנוס… לא כך משמע
לווה שיודע מראש שלא יהיה לו לשלם נרא רשע, ללוה רשע ולא ישלם, אבל לא תמיד זה המצב, לפעמים הוא לווה על חשבון כל שהוא ובסוף לא הצליח.
השאר תגובה