לתרומות לחץ כאן

שתיית קפה בין קידוש לנטילת ידיים בליל שבת מוצאי עשרה בטבת

שאלה:

‏במקרה שבו חל עשרה בטבת ביום שישי – ‏האם ניתן לשתות קפה עם חלב מייד אחרי קידוש? ‏ואז לברך בורא נפשות ואז לעשות המוציא? או שיש בעיה בקידוש במקום סעודה?

‏או שעדיף פשוט לשתות קפה לאחר המוציא ולעשות קינוח והדחה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה יש להסמיך את אכילת הפת לקידוש ככל שאפשר [ראה ביאור הלכה רעג ג ובסידור יעב"ץ, ובמור וקציעה אפילו החמיר לכתחילה שלא לדבר בין הקידוש לנטילת ידיים], ולכן לא יהיה זה מנהג נכון לשתות קפה בין הקידוש לסעודה.

מנהג רוב העולם שלא לברך בורא נפשות על שתיית קפה שכן כידוע שיעור שתייה לברכה אחרונה הוא כדי שתיית רביעית, כלומר, רביעית משקה בשתי לגימות, דבר זה בלתי אפשרי במשקה חם, ומשום כך יש שסברו שלגביו שיעור השתייה הוא שונה, כדרך שרגילים לשתות משקה חם, אולם אחרים חולקים וסוברים שאין חילוק בין המשקאות השונים בענין זה. כדי לצאת מידי ספק, הורה המשנה ברורה לכתחילה, שכאשר שותים כוס תה, יש לשייר בסוף שיעור רביעית ולהניחו שיצטנן מעט, ואותו לשתות בשתי לגימות וכך אפשר לברך ברכה אחרונה. אכן יש שחלקו על הוראה זו וסברו שכיון ואין זו הדרך לשתות כך תה אף אם ישתייר בסוף ויצטנן אין לברך ברכה אחרונה. וכ"כ בס' בתי כהונה. אולם דבריו תמוהים עד למאוד, שהרי ברור שאדם ששותה תה קר, גם אם זה לא טעים במיוחד חייב לברך על כך, וכשם שהוא חייב בברכה ראשונה כך גם בברכה אחרונה, לכן אין לזוז מהוראת המשנה ברורה שבמקרה שהתה הצטנן מעט או שמצננים מעט במיוחד כדי להחמיר ככל הדעות, יש לברך ברכה אחרונה.

על כל פנים מי שמברך ברכה אחרונה על קפה, ודאי נכנס לבעיה כיון ששותים משקאות גם בסעודה ויש כאן ספק ברכות כמבואר בשו"ע בסי' קעד.

לגבי שתיית הקפה לאחר המוציא בקינוח והדחה, ידוע כמה החמיר הזוהר שלא לאכול בשר וחלב באותה סעודה, אפילו עבר זמן רב ואפילו עשו קינוח והדחה.

לכן אני הייתי ממליץ לוותר הערב על שתיית הקפה.

שבת שלום.

מקורות:

על דעות הסוברים שבתה ו קפה מברכים אף ששותים מעט מעט ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל