שאלה:
חייבים בשבת אחר צום בשישי מיד לקדש?בלי לשיר ולברך הילדים כדי למעט הצום?
אדם שכל העת מרמה ומנסה להפיל אותי בפח ואף שכנים . קשה לעצרו בכל דרך של בן תרבות ובן תורה.האם מותר לחייג אליו ולביישו בטלפון שהרי איש לא רואה בבושתו כשהוא לבדו במכונית בדרך בינעירונית
תשובה:
שלום וברכה
המשנה ברורה (סי' תיז סק"ד) כתב בשם הרמ"ע מפאנו שאף המתענה בערב ראש חודש צריך למהר לשבור את הצום, משום שאסור לשהות בראש חודש לאחר צאת הכוכבים כשהוא מעונה. ובודאי שבשבת צריך למהר לקדש ולשבור את הצום ולא להתעכב, ובפרט אם הוא או בני ביתו רעבים מחמת הצום.
אף קהילות חסידיות (ראה שו"ע הרב סי' רעא סעיף ג) המקפידות בכל השנה שלא לקדש בשעה הראשונה של שבת, לפי שבשעה זו שולט מזל מאדים, אלא או שמתפללים מעריב לאחר פלג המנחה ומקדשים מוקדם, או שמתפללים לאחר צאת הכוכבים ומתעכבים עד שעה לאחר תחילת הלילה, מכל מקום בשבת זו נוהגים לקדש מיד לאחר תפילת מעריב אף שהוא בשעה הראשונה של שבת, כדי שלא להיות מעונים בתענית בשבת (ראה אור ישראל תשס"ו גל' מב עמ' רח).
אבל מותר לשיר שלום עליכם ואשת חיל ולברך את הילדים, רק לא להתעכב בדרך…
לשאלתך השניה, אינני יודע מה בכוונתך לעשות, אין טעם לבייש, זה בדרך כלל לא משיג את המטרה, אבל לגעור בו היטב על מעשיו הרעים ולדרוש ממנו במפגיע לשוב למוטב, זה בהחלט מותר.
האם שייך בכלל לקדש בפלג?
האם זה נכון שבבית יקדשו בצאת הצום והאבא מתפלל קצת יותר מאוחר ויקדש כשיחזור?
אי אפשר לקדש בפלג, התענית היא עד צאת הכוכבים. אני חושב שהאבא ילך הפעם להתפלל בבית הכנסת הסמוך לביתו ויבוא ויקדש, כמובן שמותר לאחרים לקדש אם זה לא נוח לו.
השבתם קצת שונה בעבר
https://din.org.il/2023/12/22/%d7%a7%d7%99%d7%93%d7%95%d7%a9-%d7%9e%d7%94%d7%99%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%9c-%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%9e%d7%95%d7%a6%d7%90%d7%99-%d7%a6%d7%95%d7%9d/
אבל עיקר הדברים דומים
אגב לבייש אדם שגוזל מותר כדי להינצל . עביד איניש. רק אשמח לדעת לגבי מה שנשאל בכללי. ביוש אדם לדוגמה בטלפון כשהוא לבד אסור לכאורה. למרות שאיש לא רואהו.
אין כזה דבר ביוש כשהוא לבד, לגעור בו בחוזקה זה לא נקרא לבייש.
מניין לכם שאם אני מבייש אדם בטלפון כשהוא לבד אין זה נקרא ביוש? וכי להעליב מותר בטלפון אדם שמבודד מכל אדם אחר? . הרי קאזיל סומקא היא תחושה של רציחה
לא הבנתי. אדם גזל מאדם אחר, כדי לדרוש ממנו שיתקן את העוולה בלי לבייש אותו, גוערים בו בארבע עיניים ולא בציבור, יפה מאוד זה נראה לי הנכון והישר. וכי מה צריך, לומר לו תודה רבה?
החוט שני כותב למהר ולא לומר שלום עליכם.
גם לי הקטן ברור שלבייש אדם אדם בטלפון כשהוא לבד זה נקרא לבייש ואסור. ואם הוא גנב אז גם ברבים מותר לבייש . ושוב באתי להעיר רק שיש מצדדים למהר בקידוש. כך גם מבוא בדברי שלום עמוד תצו שכך נהג מהראש מסראפקוב.
השאר תגובה