שאלה:
האם בני תורה באמריקא חוששין לשיטות הסוברים שגם בתולות אסור לצאת לחוץ בשערות בלתי קשורות?
תשובה:
שלום וברכה
בכל נושא הצניעות והלבוש, לא הכל מתחיל ונגמר בהלכה הפסוקה, אלא יש מושג של דת יהודית – מנהג בנות ישראל הכשרות, ובענין זה, כפי שהביא המשנה ברורה בסי' עה, בנות לא הולכות בשיער פרוע, וכפי המקובל ששיער פזור מותר רק כאשר הוא לא ארוך מידי, וכל בנות בית יעקב יודעות את הכללים בענין זה כפי המקובל בבית ספרן.
הנוהג הקיים בבתי הספר לא נובע מהלכה פסוקה, שהרי המג"א הוא דעה יחידאה שצריך לאסוף השיער, והוא נדחק כדי ליישב את הסתירה בשו"ע, אבל רוב האחרונים חלקו עליו וכתבו שמהראשונים לא משמע שום חילוק בין שיער אסוף לפזור, אלא שהבתולות מותרות לפרוע שערן.
והנוהג כיום הוא דלא כמאן, כי לפי המג"א אין שום חילוק בין שיער ארוך לקצר, אלא כל שיער צריך לאסוף לקליעה, ולפי האחרונים המתירים שיער פזור גם אין חילוק בין ארוך לקצר.
אלא מאי, זהו תקנון בעלמא לבתי הספר והסמינרים שלא רצו "כאב ראש" בהתמודדות עם כל נערה ונערה, ומשם יצא נוהג שגם לאחר הלימודים אוספות את השיער.
ויתכן שזה הועתק מתקנון צה"ל לחיילות… שם אינם חשודים על צניעות, אבל בהחלט לא רוצים בלגן.
ואליבא דאמת אורך השיער תלוי במנהג המקום, ואסור שיהיה חריג, ואין הפרש בין רווקות לנשואות עם פאה.
בתור אחד שגר בארה״ב אציין שישנם רבות, בעיקר בקרב קהילות החסידים אך לא רק, שמקפידות על כך.
ממש לא נכון, ואין טעם ללעג שכתבת בענין צה"ל.
כלל לא הזכרתי את המחלוקת שהביא המשנה ברורה בענין החובה לאסוף את השיער בכל מקרה ובכל גודל, אלא את מנהג בנות ישראל הכשרות שכאשר השיער ארוך ופרוע אוספים אותו. זו הבנה בסיסית של צניעות. כמה בדיוק הגודל המותר ללכת פזור, אינניניודע לומר בדיוק, בתקנוני הסמינר ניסו להגדיר עד הכתף, אבל העיקרון ברור, שיער עדין בגודל סביר יכול להיות פזור, שיער ארוך זה כבר פרוע ומושך את העין וצריך להיות אסוף.
במחילה, במילים "הבנה בסיסית של צניעות" יש הגזמה והקצנה. השיער הוא כמו כל פריט לבוש, וכל דבר שהוא חריג מגדר הרגיל הוא לא צנוע. אין זה אומר ששיער ארוך ופרוע הוא חפצא דאיסורא, אין לזה שום מקור בהלכה, לא בחז"ל ולא בראשונים ולא בשום מקום. רק בדור האחרון החלו לדבר על כך (וכפי שכתבתי לעיל, מחלוקת המג"א והאחרונים לא היתה קשורה לאורך השיער).
ובוודאי שכל דבר המושך את העין מחמת חריגותו הוא אסור, אבל אין לזה כללים, הכל לפי מנהג המקום.
ענין התקנון הוא לא לעג, הוא פשוט תקנון, שאין לו שום קשר להלכה, וכמו שיש בצה"ל תקנון, כך יש בבתי הספר תקנון, וכל מנהל יכול לתקן תקנון כראות עיניו.
אני עדיין סבור שמובן מאליו ששיער ארוך ופרוע אינו דרך צניעות לבנות ישראל, ובשל כך נהגו כל בנות ישראל הכשרות להמנע מכך. ובשל כך הורו כל חכמי ישראל להמנע מכך. בדורות עברו היה ברור שהולכים עם שיער קלוע, כלומר גם מה שנקרא קוקו – שיער אסוף לא היה תמיד, אינני מפקפק בזה, זה בסדר גמור, רק לדעת, שדרך בנות ישראל הצנועות לאסוף.
השאר תגובה