שאלה:
שלום וברכה לכבוד הרב.
א.האם מותר לענות (מה שמותר) בפסוקי דזמרא וקריאת שמע וברכותיה באמצע פסוק כל עוד לא אמר שם ה'?
ב.ממתי עד מתי האיסור לצאת באמצע קריאת התורה? מברכות העולה? מתחילת הקריאה ממש? והאם האיסור גם בהפטרה?
ג.מה יעשה מי שבאמצע ובא לציון והתחילו מוסף?
ד.האם ברגע שאדם תכנן לזרוק טישיו לפח הוא נעשה מוקצה? ואז לא יכול לקפל אותו / להשתמש לעוד משהו?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
1. ומן הסתם יש לחזור לתחילת הפסוק.
2. בשעה שנפתח הספר לקריאה לפני הברכה ועד לאחר ברכת העולה אסור לצאת [ראה ביאור הלכה סי' קמו וכף החיים שם ס"ק ד]. גם בין גברא לגברא מותר רק אם כבר שמע קריאת התורה. ראה משנה ברורה שם. לגבי הפטר, באפיקי מגינים סי' קמו כתב להקל, אולם בס' אשר לשלמה סי' ה הביא שהחזון איש החמיר בכך, וראה רבבות אפרים ח"ב קנא שכתב אף הוא להחמיר.
3. אם כבר גמר קדושה דסדרא שהיא העיקר, יפסיק ויתפלל עמהם.
4. כל עוד לא זרק וזה ראוי לשימשו אישי זה לא מוקצה.