שאלה:
מכובדיי, רציתי לדעת , משיקולים של קושי חברתי להגיע למניינים אחרים , האם שמיעה של פרשת זכור ‐-שהיא לדעת פוסקים רבים הדרך לקיים מצווה מדאורייתא — בבית כנסת של חב"ד בו הם קוראים בספר תורה הכתוב בכתב המיוחס היא כשרה , ואפילו לכתחילה , או שמא יש לחוש. האם נאמר בזה שכשם שכל ההברות כשרות ‐- כך כל הכתבים שנתקבלו בתפוצות ישראל ?
תשובה:
מעיקר הדין כל סוגי הכתב כשרים לכולם, אולם לענין קריאת פרשת זכור בודאי יש להקפיד לכתחילה לשמוע את הקריאה בספר ובהברה הנהוגים לפי מנהג בני עדתך.
מקורות:
על כך שכל סוגי הכתב כשרים בתפילין, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ב סי’ קב, שו”ת ברית יעקב יו”ד סי’ סז, ס’ לדוד אמת לחיד”א סי’ יג, ושו”ת השיב משה יו”ד סי’ נא. אמנם, בשערי תשובה בסי’ לו הביא שהמהר”ם חביב הח מיר בזה, אולם, כל הפוסקים חלקו עליו בזה, ויש אומרים שדבריו אמורים לענין קהילות שנהגו לכתוב את האות נ’ כמו ג’, ובזה אסר, ודבר זה אינו מצוי בזמנינו.
יש שפקפקו בהיתר זה לענין כתב האר”י שכותבים את הי’ שעל הצד”י הפוכה [ראה חזון איש סי’ ט ס”ק ו], אולם, להלכה הסכימו רוב הפוסקים שאף זה כשר, ראה שו”ת השיב משה שם, ס’ אמרי שפר כלל ה’ בשם גדולי וחכמי ירושלים, שו”ת מנחת יצחק ח”ד סי’ מז, שו”ת שבט הלוי ח”י סי’ ז, שו”ת יביע אומר ח”ט סי’ קח, וס’ הליכות שלמה פ”ד אות כב. ויש שהעידו שהחזון איש חזר בו מחומרא זו כמבואר בשו”ת מנחת יצחק שם.
דיון זה כמובן הוא בעיקר לגבי תפילין או קריאת פרשת זכור, בסתם קריאת התורה תמיד סומכים בצירוף שיטת הרמב"ם שניתן לקרוא אפילו בספר פסול [אף שאין הלכה כך].
כבוד הרב, ראיתי לנכון להתערב ולהביע את הרהורי ליבי.
ידוע מה שענו חכמי ישראל לאחשורוש כששאל אותם מה לעשות עם ושתי ששלחו אותו לעמון ומואב שישבו במקומותם ולא גלו. אצלנו כידוע הקהילה שישבה במקומה מגלות הארץ ועד למאה שנים האחרונות ללא כמעט גזירות הינה הקהילה התמנית. גם אם היה את איגרת תימן המפורסמת הרי שזה היה תקופה קצרה יחסית, במיוחד ביחס לשאר קהילות ישראל. כיוון שכן האם לא נכון לומר שהמסורת שלהם היא הינה המסורת המשומרת ביותר ומשכך גם האמיתית ביותר? הקרובה ביותר למקור? כידוע ישנם בספרי תורה התמהים כחמשה עשר שינויים שחלקם לפחות אף מעכבים בדיעבד ופוסלים את הספר. לשיטתם לפחות. וכשאני, בתור אשכנזי, בא לברר מנהגים כמובן שאצמד למנהג ולנוסח אבותי וכמו כן בקריאת התורה אשתדל לשמוע מספר אשכנזי אלא שאם יש דבר שהוא פחות הלכה או מנהג אבות הרי שהעדיף את נוסח תימן. ואולי אם יתאפשר לי אחרי התפילה ללא טרחה יתירה אלך אחרי התפילה לשמוע קריה״ֶת גם במנין תמני
שיבושים במשך הדורות עלולים להתרחש מכל מיני סיבות ולא רק בגלל צרות, ובעיני הגורם המרכזי ביותר לשימור היהדות הוא דוקא ריבוי תלמידי חכמים ולא המנוחה, ובנקודה זו דוקא בקהילות באירופה היה ריבוי עצום של תלמידי חכמים גדולים, רבותינו הראשונים והאחרונים לדורותיהם [בכלל, עד לשואה 90 אחוזים מהעם היהודי היו באירופה]. לכן, לעולם לא נוכל לדעת מה המדוייק יותר.
השאר תגובה