שאלה:
שלום
1. אני וגרושתי עשינו הסכם ממון כלומר במקום הכתובה שהיא תקבל סכם מסוים. אלא שהיא ציינה בפני שהיא מוחלת על חצי מהכתובה והסכום בהסכם הנל היה הרבה יותר מחצי מהכתובה. אבל לא דיברתי מהעניין הזה שהיא מחלה על חצי כי היה מצב מורכב. והסכמתי לא בלב שלם להסכם. וכבר אז חשבתי שבהמשך אני אוכל להזכיר לה שהיא מחלה. השאלה שלי היא לא לגבי הכסף אלא לגבי הכשרות של הגט האם בעל שחתם שלא בלב שלם כמו כאן על מתן כתובה או הסכם ממון האם יש לזה השלכה לגבי עישוי של הגט?
2. שאלה נוספת לגבי כפית גט על בעל מכה. אני מעולם לא הרמתי יד על אשתי רק סתם חשבתי לגבי מה שכתוב בגמרא על זה שמותר לכפות על בעל לתת גט כיוון שהוא אלים. הרי שיש תשובה ויכול להיות שהבעל אכן בעל תשובה והבין שעשה טעות ואפילו שהיה לו עבר שלא הוכיח את עצמו אולי שמא עכשיו באמת חזר בתשובה ואיך אפשר לכפות אותו לתת גט על סיבה שהוא מכה ? כמובן שלא… אבל מה המחשבה מאחורי זה. ונניח שאכן היתה תקרית בודדה והבית דין החליטו שהבעל לא מכה. האם טענת מאיס על האישה תתקבל כי יש נשים שאפילו הרמת יד אחת לא יסבלו?
3.שאלה תאורתית בית דין שכפו בעל שלא כהוגן לתת גט בגלל סיבה זוטרה, אך בדיעבד התברר שהגבר היה מכה והיה צריך באמת לכוף אותו, האם הגט כשר או שבגלל שאלמלא היה מכה הגט היה פסול לכולי עלמא בגלל התרשלות הבית דין הגט פסול?
תשובה:
שלום וברכה,
העובדה שחתמת בגלל מצב מסובך לא נחשב לכפייה אלא חתימה מרצון בעיקבות אילוציים עצמיים שלך, ולכן אין זה חתימה בכפייה. גם אם זה היה בכפייה הרי שהגט לא היה בכפייה אלא ההסכם ממון וזה דבר שלא קשור בגט ולא התנו את ההסכם ממון בגט ולכן אין זה גט מעושה.
שאר השאלות הינם שאלות שצריכות דיון מעמיק בבית הדין, ובית הדין לא כופה על מתן גט רק במקרים בודדים ובתנאים שמותר להם לכפות לפי הלכה.
בהצלחה.
מקורות:
חתימה בכפייה היא רק אם כפו עליו לחתום על הסכם ממון, אבל אם מעצמו חתם בגלל סיבות אישיות, ולא אולץ לכך, נחשב אונסא דנפשיה – אונס שאנס את עצמו, ואין זה נחשב לאונס ולא בטל ההסכם. – ראה שו"ע סימן רה. כמו כן אילוץ על חתימת הסכם ממון של גירושין שלא התנו בגט לא ייחשב ככפייה על הגט.