שאלה:
יש לי מצלמה מובנת על דלת הכניסה לבית (בתוך הקוקר) שאפשר לראות ולצלם את כל העומד מעבר לדלת, השאלה היא האם מותר בשבת לפתוח את הדלת כשיש עליה מצלמה, יש לציין שהמצלמה לא עובדת בשבת.
תשובה:
שלום וברכה
אין איסור, המצלמה טפלה לדלת.
השאלה יותר נפוצה, כאשר יש לנו מוקצה ממש בדלת המקרר, כמו אורז לא מבושל, קטניות וכדומה שאינם חלק מהדלת.
בענין זה, טילטול המוקצה עצמו אין בו חשש, כיון שזהו טילטול מן הצד, כלומר, את אינך נוגע במוקצה אלא מטלטל את הדלת שהוא עליה, אין איסור. אולם יש שדנו באופן שרוב הדברים המונחים על הדלת הן מוקצה או שהחשובים שבהם הם כאלו, האם דלת המקרר נחשבת בסיס לדבר האסור ואסור לטלטלה בשבת אף אם יוסרו ממנה במהלך השבת, ולהלכה נראה שאף לענין נדון זה יש להקל. לכן המחמיר להוריד את המוקצה מהדלת או לפחות להניח שם משהו יקר יותר מהמוקצה, תבוא עליו ברכה, אבל מעיקר הדין אין בכך צורך.
מקורות:
ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי’ עד, וטעמו, שהואיל והדלת אינה כלי בפני עצמו אלא תכליתה לשמש את המקרר, אין היא נעשית בסיס לדברים המונחים עליה, וראה ארחות שבת פרק יט הערה תלה שהגר”ש אויערבך הסתפק בזה, כיון שבשונה מדלת הבית שעליה נר, כאן הדלת היא חלק מהכלי עצמו ואינה טפילה לו בלבד.
שלום רב,
האם המדובר הוא גם על מוצר כזה? https://ksp.co.il/web/item/164863
במוצר הנ"ל, העינית נמצאת במקום הקוקר הרגיל, והמסך מודבק על הדלת, וללא לחיצה על הכפתור המופיע על המסך, המצלמה בעצם מכובה, אבל הסוללות בפנים כל הזמן, וכמו שאפשר לראות בסרטון המופיע בדף המוצר.
האם גם זה מותר בשבת? והאם זה היתר גלאט, או שעדיף להימנע?
ייש"כ.
היינו הך וכאמור עדיף להמנע.
ראיתי במשנ"ב דרשו (סי' רע"ז על סק"ז הערה מס' 8) שמביאים את מחלו' הגרשז"א עם הגריש"א האם צריך להסיר את המוקצה מהדלת בער"ש או לא, דעת הגרשז"א [מובא גם באורחות שבת ח"ג פי"ט הערה שפו] שאי"צ, ודעת הגריש"א שמעיקר הדין אכן אי"צ, אך הירא את דבר ה' יסיר, אך הוסיף דאם יש טירחה בדבר, אין צריך.
ולכן אני שואל, האם ולמה המקרה כאן [עינית בדלת] שונה מהמקרה שם [נר בדלת]? היות שלא באמת הגיוני להסיר את המערכת כל ערב שבת, והמערכת הזו מאוד נצרכת לבית עם ילדים שלא מגיעים לעינית, והמסך הזה פותר את הבעיה.
ייש"כ.
זה לא שונה וכאמור.
השאר תגובה