שאלה:
שלום רב
רציתי לשאול הבנתי שהדלקת נר חנוכה נתקנה על נס פך השמן
וקשה לי הנוסח של הנרות הללו ועל התשועות וכו' ובפרט הנוסח ועל המלחמות באמת הנוסח במסכת סופרים פחות קשה אבל ועל המלחמות יותר קשה
וגם לגבי על הניסים מצד אחד פשוט שצריך להודות על המלחמות ומצד שני
בגמרא שבת כא מאי חנוכה משמע שאפילו עצם תקנת קביעת הימים טובים בהלל והודאה הם לפחות בעיקר אם לא רק בגלל נס פך השמן[ואם אינני טועה אכן מבחינה היסטורית אכן היו ישועות גדולות אבל המלחמות עדיין נמשכו] אז לגבי על הניסים זה ברור שמודים גם על המלחמות
אבל מה ההסבר לנוסח של הנרות הללו
וגם יש לי שאלה הלכתית אמרתי לפני חנוכה שמותר השמן והפתילות
יהיה חולין אז איך אני יכול להכריז הנרות הללו קדש הם
זה לא סותר
תודה רבה וחנוכה שמח
תשובה:
שלום וברכה
אין ספק בעיני שגם אם תקנת הנרות היא זכר לנס פח השמן, אין כוונת הדברים לנס זה מצד עצמו, במנותק מכל המאורעות… לצורך הענין, נניח אין יוונים, סתם באמצע בית שני היה מיתון כלכלי ואיכשהוא נטמא השמן, ולא היה שמן טהור, ופתאום מצאו פח שמן, לא היו מתקנים שום תקנת יום טוב לזכר נס זה… נס פח השמן הוא הסמל המסביר לנו את פנימיות ועומק נס המלחמה! היוונים הם מטמאי השמנים, והחשמונאים שואפים לטהרת ישראל, על זה נסובה המלחמה, ובאופן סמלי מיוחד היא באה לידי ביטוי בנס המיוחד של פח השמן. וכפי שהקשו האחרונים, מה מיוחד בנס זה הרי בלאו הכי טומאה הותרה בציבור? והתשובה הפשוטה היא, טומאה הותרה בציבור, אבל כאן אנו נזקקים דוקא לסמליות הזו, שהיוונים לא ניצחו! "השמן" לא יהיה טמא!
שאלתך השניה לא הבנתי, ודאי עיקר הנרות הוא מה שמחוייב מצד המצוה, השאר סתם טפל לעיקר. והנרות של המצוה בודאי קדושים. כמו כן, עיקר הנושא של הפסמון אינו עוסק בגדרי דין "הוקצה למצותו" ששייך גם בעצי סוכה ולולב… אלא בכך שנרות החנוכה הם למצוה ולא לאורה ואין היתר להשתמש בהם.
חנוכה שמח.