שאלה:
האם יש עניין להדליק נר חנוכה במקום שמתאספים הרבה אנשים כמו במסיבת חנוכה אן כיו"ב. אינני שואל לגבי הברכה שזה ודאי שאין לברך, כי לא מצינו שתיקנו כן אלא בבית הכנסת ובית המדרש, אני שואל רק אם יש עניין בהדלקה עצמה או שזה מיותר?
תשובה:
אין ענין הלכתי בכך. בפרט שכולם כבר קיימו את המצוה בביתם.
[כך הדעה הרווחת ויש שנקטו שיש בכך ענין כמו בבית הכנסת ויש שאף בירכו על כך, ראה כאן].
זה חגיגי, זו דרך נכונה להביע את שמחת החג, ויש בכך פירסומי ניסא, אבל אין בכך מצוה.
אפשר לומר בזה משהו רעיוני במקצת שאני מרגיש שלא נותנים עליו מספיק את הדעת:
למשל, בהלכה נקבע שאדם שלא ראה את פני חברו למעלה משלושים יום [יש בזה כמה חילוקים הלכתיים ואינני נכנס כרגע לגדרי הדין] מברך שהחיינו. נכון, הנושא הוא כאן כלל בהלכות ברכות, אבל אם נתייחס לחבר כאובייקט לקיום מצות ברכה נראה לי שחטאנו לכוונת חז"ל… חז"ל לימדו אותנו כיצד שמחים! יהודי שמקבל שמחה או הנאה, מודה לקב"ה ומשתף שם שמים עמו. כך על השמחה, וכך גם בשמחת מפגש חנוכה משפחתי, אפשר לעשות אותו משהו משפחתי לגמרי המנותק מכל תוכן רוחני, ואפשר לצקת לו תוכן מתכני החג ולעשות אותו למסיבת חנוכה רוחנית. הדבר היפה הוא, אם נצליח שכל הספונטניות שלנו תהיו באופן ששם שמים שגור על פינו, וההודיה לה', וכל דבר יתחבר אלנו עם שמו יתברך.