לתרומות לחץ כאן

כל העוסק בתורה פטור מתפילין

שאלה:

‏ ‏שלום כבוד הרבנים,

כתוב ‏בתוספות ‏(ראש השנה דף יז עמוד א ד"ה קרקפתא דלא מנח תפילין) "אם עוסק בתורה כמניח תפילין דמי, דאמר במכילתא העוסק בתורה פטור מן התפילין."

ובמכילתא: לזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' הפיך. מכאן אמרו המניח תפילין כ קורא בתורה, והקורא בתורה פטור מן התפילין.

בב"ח כתוב: גרסינן במכילתא ולזכרון בין עיניך. מכאן אמרו המניח תפילין כקורא בתורה והקורא בתורה פטור מן התפילין. פירוש מדכתיב "ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך" אלמא דהמניח תפילין כאילו תורת ה' בפיו דהיינו כאילו קורא בתורה. וא"כ נמשך מזה דהקורא בתורה פטור מן התפילין.

‏כמובן המנהג היום היא שכולם מניחים תפילין. ‏אבל…

שאלה: האם זה אומר ‏שכל זמן שאנו בתפילין ‏זה ממש נחשב כאילו אנו לומדים תורה באותו זמן?

אם כן, איך זה עובד שהנחת תפילין, ‏ולימוד התורה, ‏הם אותו דבר ביסוד?

תודה.

תשובה:

בביאור דברי המכילתא נאמרו כמה פירושים בראשונים.

תלמידי רבינו יונה ברכות דף ט אמרו שמדובר בחיוב תפילין כל היום, שאם הוא עוסק בתורה פטור מכך, אבל בשעת תפילה וקריאת שמע בודאי חייב משום קבלת עול מלכות שמים ועיקר מצותם. בדומה לכך כתב הגר"א לח,י שמדובר ברשב"י וחבריו שפטורים מתפילה וממילא גם מתפילין, אבל שאר בני אדם שחייבים בתפילה חייבים גם בתפילין.

הר"ן ראש השנה ד' א מדפי הרי"ף כתב, שכוונת המכילתא לדין עסוק במצוה פטור מן המצוה. אמנם הריטב"א בסוכה י ב דחה פירוש זה שהרי אפשר לקיים שניהם.

מכל מקום מבואר מדברי כולם שאין כוונת הדברים שבמצות תפילין מקיימים מצות תלמוד תורה.

חנוכה שמח

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אפשר לומר שזה פעם ראשונה שאני נתקל במאמר חז״ל זה והשאלה המתעוררת אצלי היא הרי יש ענין ללמוד עם תפילין אך לפי זה אין בכך טעם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל