לתרומות לחץ כאן

תיקון חצות או תפילה בנץ / תיקון חצות בחנוכה

שאלה:

שלום וברכה
1. מה עדיף, להגיד תיקון חצות, ולהתפלל אחרי הנץ (לפני זמן קריאת שמע למג"א) או להתפלל בנץ ולא להגיד תיקון חצות
2. מה הדין באותו מצב כמו פעם קודמת, רק שיש אונס ואין אפשרות להתפלל במניין בשום שעה, האם גם אז נשארת אותו תשובה
3. בחנוכה אומרים תיקון חצות כרגיל?

תשובה:

שלום וברכה

ראה אור לציון ח"א סי' יב, שלדעת הרמב"ם תפילה כותיקין עדיפה, ולדבריו נראה שאם בטוח אם יאמר תיקון חצות לא יוכל להתפלל בהנץ החמה, עדיף להתפלל בהנץ החמה, אבל אם יש לו ספק אולי יצליח לקום, יאמר תיקון חצות, כי מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה, אמנם הביא שמדברי השו"ע סי' נח נראה שאין חיוב בתפילת ותיקין והיא פחותה בערכה מתיקון חצות ולכן יש להעדיף את התיקון ובלבד שיתפלל קריאת שמע בזמנה בתוך התפילה.

בחנוכה לא אומרים תיקון רחל. ראה ס’ שער הרחמים ח”א עמ’ רלז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראיתי להיפך בשם האור לציון
    עדיף לומר תיקון חצות מאשר להשכים להתפלל שחרית עם הנץ בתפילת ותיקין לכן מי שאינו יכול לקיים שניהם עדיף שיאמר תיקון חצות (אור לציון ב' פרק מח סעיף יט)
    מה המקור לתיקון זה? גדולי ליטא נהגו בו?

  2. הוא סבר שיש בכך מחלוקת ואכן תיקנתי והרחבתי מעט בגוף התשובה. תיקון חצות מופיע בשו"ע בסי' א, בודאי נהגו בו רבים, יש לומר שני לימודי זכות על כך שכמעט השתכח ענין זה בזמנינו, בודאי אצל בני אשכנז:
    1. במור וקציעה כתב שעיקר דין זה בארץ ישראל ולא בחו"ל וכנראה בכל שנות הגלות זה השתקע קצת. 2. הקושי, כיון שבלאו הכי קמים מוקדם סביב הנץ החמה, אנשים ממהרים לעבודה וכו', שאלתו היפה של השואל, היא קושי לרבים.
    אעתיק מדברי המשנה ברורה
    משנה ברורה סימן א ס"ק ט
    (ט) ראוי לכל וכו' – והמקובלים האריכו מאוד בגודל מעלת קימת חצות כי רבה היא וכבר נדפס בסידורים סדר ההנהגה ע"פ כתבי האר"י ז"ל. וזמן חצות הוא תמיד באמצעות הלילה ממש בכל מקום ואפילו בלילות הארוכות או הקצרות והיא י"ב שעות אחר חצי היום והעת להתאונן על החורבן נכון יותר שיהיה קודם חצות מעט ומחצות ואילך יעסוק בתורה ובסוף הלילה יבקש צרכיו וי"א אז שומרים לבוקר ואם הוא קרוב להנץ החמה יאמר המזמורים לבד וידלג הקינות ואח"כ יאמר שומרים לבוקר. ואחר התיקון שיעור משניות קודם לכל דבר ואם זכה לחכמת האמת עת ההיא מסוגלת מאוד. האחרונים קבלו משכבי עד קומי היינו משבועות שאומרים שכבי עד ט"ב שאומרים קומי א"צ לקום בלילה וי"א מט"ו באב עד ט"ו באייר יקום והנוהגים ע"פ קבלה סוברים שצריך לקום תמיד. חבורה שנתחברו יחד לומר תיקון חצות בצבור אין למנעם ואדרבה ברוב עם הדרת מלך. וטוב יותר שיאמרו את התיקון בבהכ"נ משיאמרוהו בחדר הסמוך לו דבהכ"נ קדיש טפי וגם שיהיו מעשרה הראשונים. וצריך ביחוד להזהר מאוד מאוד משיחת חולין בניעורם בלילה. ומי שאינו יכול להשכים קודם אור הבוקר מחמת שהוא חלש בטבעו או שהוא יודע בעצמו שאם יקום באשמורת יישן בעת התפלה מוטב לישן כל הצורך ומ"מ יהיה זהיר מאוד לקום שעה ולפחות חצי שעה קודם קריאת השמש לבהכ"נ כדי שיהיה יוכל להכין עצמו להתפלל בצבור ובנקיות:

  3. אני הקטן חושב שלפי הידוע תיקון חצות כשמו כן הוא בחצות ואם לא הספיק ניתן לאומרו עד עלות השחר לאחר מכן זה כקורא תהילים ותפילות שתמיד טוב לומר ולהשלים אבל אין בה את מעלת התפילה של חצות
    וכן תיקון חצות זה מתקנת האר"י הקדוש ואינה תפילת חובה וכן אינו מתקנת חז"ל של 3 תפילות ביום שזה מתקנת אנשי כנסת הגדולה

    וזה מה שכתב המשנ"ב הנ"ל
    וזה לשונו :
    ואם הוא קרוב להנץ החמה יאמר המזמורים לבד וידלג הקינות וכו
    כלומר רצונו לומר שאין בתיקון חצות חובה וממילא תפילת שחרית קודמת ואם ירצה ישלים אחרי שחרית

  4. כמובן שאז הוא זמן מסוגל יותר, ויש להשתדל בכך, אבל יש תועלת תמיד כמו שבימי בין המצרים נהגו רבים לאומרו בחצות היום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל