לתרומות לחץ כאן

ניצוק כמחובר בחמץ לפני פסח

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה,

אם עירו לפני פסח מכלי שבו תבשיל קר כשר לפסח, לתוך כלי עם תבשיל חמץ רותח. האם אומרים ניצוק כמחובר לאסור את התבשיל של הפסח?
(יש לציין שהשאלה היא רק מצד ניצוק, משום שהמרחק ממנו עירו היה גדול ואין חשש לזיעה חמה ממש שעלתה מהתבשיל חמץ ונגעה בתבשיל הפסח).

תשובה:

לגבי פסח נהגו להחמיר בכך, ובבשר וחלב לכתחילה מחמירים ובדיעבד שנעשה מתירים לאכול, מסתבר שלפני הפסח שיש דין ביטול וכו' ואין איסור משהו, המיקל גם לגבי פסח יש לו על מה לסמוך.

מקורות:

בדין ניצוק כמחובר נחלקו הפוסקים: בדרכי תשובה סי’ קה ס”ק צו כתב שדין זה אמור רק כשהתחתון חם והעליון קר אבל אם התחתון קר והעליון חם או שניהם חמים אין חשש כלל, וכ”כ בחכמת אדם כלל נט דין ה, והכרתי ס”ק יא וערוך השולחן סי’ צב סעי’ נה. אמנם ביד יהודה פי’ הקצר ס”ק ל”א החמיר גם באופן ששניהם חמים. בדיעבד בלאו הכי מקילים בבשר בחלב כאמור, אבל לגבי פסח נהגו להחמיר בכך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום וברכה,
    בפסקי תשובות פסח, תמ"ד ס"יד, כותב שבעירוי מים מכלי פסח לתוך כלי עם חמץ בעין יש להחמיר לאסור את הכלי, ורק אם הכלי חמץ היה ריק אפשר לסמוך על המתירים. כי המתירים הקלו לא לאסור הכלי של פסח דווקא כשמערה ממנו על כלי חמץ נקי ולא על חמץ בעין.
    לכאורה לפי דבריו יש לאסור אף בדיעבד גם במקרה שהערה קודם הפסח תבשיל כשר לפסח על גבי חמץ בעין. וקשה הרי סוף סוף חמץ קודם הפסח לא גרוע מבשר וחלב שבדיעבד מקילים בו בניצוק?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל