שאלה:
בגד של תינוק שהתלכלך באמצע שבת ואינו ראוי כך ללבישה האם הוא מוקצה?
תשובה:
שלום וברכה
בגד מלוכלך עד שאינו ראוי כלל ללבישה הוא מוקצה בשבת, כמבואר במשנה ברורה בסי' שח ס"ק סג לגבי בגד רטוב מאוד [המשנה ברורה שם דן אם בשל כך הוא מוקצה גם לאחר שיתייבש, אבל לעצם הענין, כאשר הוא אינו ראוי ללבישה, אין ספק שהוא מוקצה].
בס"ד
שלום רב
אם הוא מוקצה אז אסור לגעת בו?
ומה דין של בגד תחתון שלובשים מתחת? האם מותר להסיר מהגוף ולהניח בצד?
לא כתוב שם שבגד רטוב הוא מוקצה אלא אסור לטלטלו שמא יסחוט כמו שמבואר בסי ש"א סעיף מ"ו ברמ"א, ובאמת לשם המ"ב מציין.(והנידון שרמזתם הוא האם לאחר שנתייבש אמרי' מיגו דאיתקצאי או לא)
אנחנו מדברים על בגד מלוכלך ברמה שאינו ראוי ללבישה כלל, זה לא ליכלוך קטן. מותר להסיר את הבגד כדין גרף של רעי.
אתה צודק שהראיה אינה מדוייקת, בכל מקרה בנושא זה יש מחלוקת בין הפוסקים, ראה כף החיים סי' שלד ס"ק כט, וראה ארחות שבת פרק יט הערה ריח בסופה שנסתפקו אם דינו כשברי כלים העשויים לתיקון שאינם מוקצה או כיון שאינו ראוי עתה ללבישה כלל הוא מוקצה. בשבות יצחק פרק כ נראה שאינו מוקצה. וראה פסקי תשובות שח הערה 76 שנקט שהוא מוקצה מחמת גופו. יש שדנו שאם ראוי לנקות בו טינוף אינו מוקצה וזה קצת פלא כיון שאינו עומד לכך.
השאר תגובה