שאלה:
שלום כבוד הרב, אדם שהיה כמה חנוכיות למכירה וביקש מבעל חנות למכור לו אותם, ולאחר ימי החנוכה נמצא שהמוכר שכח למכור חלקם הגדול של החנוכיות שלא הוציאם מהמחסן. ושואל הסוחר אם הוא יכול לתבוע אותו מה שהיה יכול להרויח לולי פשיעת המוכר ע"פ הנתיה"מ בסי' קעו, שו או עכ"פ יוכל לקזז לו משכרו שעדיין לא שולם לו אם הוא (המוכר) עכ"פ חייב לצאת יד"ש?
תשובה:
שלום וברכה,
דברי הנתיבות שנויים במחלוקת ראשונים ולכן לא ניתן לחייב את המוכר לשלם על פשיעתו שלא מכר. אולם אם בעל החנוכיות מוחזק בכסף יכול לקזז לו משכרו, כשיטת הנתיבות ודעימיה.
גם אם המוכר תפוס ולא חייב לשלם משום שטוען קים לי כנתיבות, ובטענת קים לי פטור אף לצי"ש, מ"מ יש לחייבו מדין מבטל כיסו של חברו שמנע רווחים שיכל בעל החנוכיות להרוויח.
בהצלחה.
מקורות:
ראה כאן בהרחבה בדברי הנתיבות והחולקים עליו.
טענת קים לי פטור אף לצי"ש – ראה פת"ש בסוף סימן כה בכללי קים לי.
מבטל כיסו לדעת הרמ"א חייב לשלם, והש"ך פוטר, אולם רבים מהפוסקים נוקטים שחייב לצי"ש.