שאלה:
כתוב באיוב ואשר יגורתי בא לי.
האם הפירוש הוא שאם מישהו מפחד ממשהו, למשל ממחלה, זה חלילה יבוא לו?
תשובה:
חלילה! וכי אין דין ודיין! נראה בעיני כפירה לומר כך.
לא מצאתי לאף פרשן באיוב פרק ג שמפרש כדבריך.
המלבי"ם מפרש, שגם כאשר הגזרה ידועה וכביכול עשיתי הכל כנגדה, אם גזרה מוחלטת היא אזי הגזרה אמת והחריצות שקר, לא יועיל כנגדה כלום, כיון שכך נגזר משמים. וזה בא ללמד אותנו, שכאשר אדם חולה חלילה וכדומה, הוא הופך את העולם ברפואות, ושכח דבר אחד, להרבות בתפילות, וזו טעות, כי מה שחשוב הוא לא להאבק כנגד הגזרה עם עזרת הרופאים, אלא בקריעת הגזר דין. כמובן חובה גמורה להזדקק לרופאים, כי אין סומכים על הנס, אבל מה שיתן כח ביד הרופא לרפא, הוא התפילה והזכויות. וזו כוונת הכתוב שם.
ואם תשאל, והרי גמרא מפורשת היא בברכות ס ע"א "נכון לבו בטח בה' – משמועה רעה לא יירא. ההוא תלמידא דהוה קא אזיל בתריה דרבי ישמעאל ברבי יוסי בשוקא דציון. חזייה דקא מפחיד, אמר ליה: חטאה את דכתיב פחדו בציון חטאים. אמר ליה: והכתיב אשרי אדם מפחד תמיד! – אמר ליה: ההוא בדברי תורה כתיב". ודאי אין כן כוונת דברי הגמרא, אדם לא ממשיך עליו מחלה מסויימת חמת שפחד ממנה, אלא שבאופן כללי, אדם שבוטח בקב"ה ממשיך על עצמו חסד, ואדם שאין לו מידת הביטחון מפסיד סגולה נפלאה זו. וכפי שהאריך בעיקרון הזה הנפש החיים בספרו על פי הפסוק ה' צילך על יד ימינך, כשם שאתה הווה עמי כך אני הווה עמך, וידועה הסגולה שכתב בענין "אין עוד מלבדו", ביטחון בה' משפיע חסד, והריחוק והתפיסה שכביכול עזב אלוקים את הארץ, משפיעה ריחוק והסתר פנים.
בשורות טובות וחיים טובים שמחים ובריאים.
עיין גמרא ברכות ס. שהיה רב שאמר לתלמידו שנאנח ופחד, שאם הוא פוחד הוא מביא על עצמו יסורים מהפסוק ואשר יגורתי יבוא לי.
הסברתי בגוף התשובה. יישר כח
ברשות הרבנים אכתוב שכתוב סימן קע ספר צדקת הצדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין וסימנים לפניו ומאחוריו שהפחד ממנו יבין הבן אדם מה רוצים להשפיע לו משמיים ולכן עוררו אותו מלמעלה לפחד כדי שיתפלל על ההפך
השאר תגובה