לתרומות לחץ כאן

נר נשמה חשמלי – האם מועיל לנפטר?

שאלה:

שלום הרב

על פי ההלכה, האם מותר להדליק נרות חשמליים של לד למישהו שכבר מת, כדי להעלות את נשמתו?

תשובה:

שלום וברכה

הגאון מטשעבין נשאל על כך (דובב משרים ח"ג מהדורה חדשה, סי' יח) והשיב שנר נשמה עושים רק ע"י נר ממש עם פתילה ושמן, וכך הביא בשם המהר"ל. ראה במקורות שהבאנו את דבריו כלשונם. ראה עוד בשו"ת משנה הלכות (ח"ה סי' ע') שכתב שדעת הרבה אחרונים שלא להדליק נר נשמה ע"י נר חשמלי, אלא רק ע"י נר ממש.

הנושא כמובן אינו של מותר או אסור אלא השאלה אם יועיל לנפטר או לא, וכלפי זה הדברים אמורים.

מקורות: 

דובב משרים (ח"ג סי' יח): "על דבר שאלתו באנשים שנדרו מעות קרן קיימת לחברה בתנאי שלאחר הסתלקותם ילמדו משניות וידליקו נר נשמה ביום היארצייט. וכן היא התקנה מאז ועל כן שואל אם בזה שמדליקין נר נשמה בעלעקטרי חשיב כמקיימים התנאי ולדעתי אינה מהנכון לעשות כן אחרי שנר ה' נשמת אדם ועי' במג"א סי' תר"י ס"ק ג בשם מהרי"ל מנהגים סוף הלכות ערב יום כיפור דגימטריה דנר הוא כנגד רמ"ח אברים של אדם וכנגד רמ"ח מ"ע ומש"ה אשה שיש לה רנ"ב אברים כמבואר בש"ס בכורות דף מ"ה ע"א אינה מחוייבת להדליק נר בערב יוה"כ עיי"ש. ואחר ששם נר לא מיקרי אלא אם יש שלשה דברים הללו בהכלי פתילה, שמן, ואור, כמבואר בנתיבות עולם למהר"ל סוף נתיב התורה וז"ל שההידור דנר היא שליש כי יש בו פתילה והשמן והאור שתולה בפתילה שבו ההדור ואם הכלי ג"כ מכלל נר נשאר בתיקו עיי"ש. אלמא מבואר מדבריו הק' דלא בשביל הכלי בלבד הוא נקרא נר רק משום השמן והפתילה והאור וא"כ כיון דבנר עלעקטרי ליכא שלשה דברים הללו לא חשיב בכלל נר ובודאי אין יוצאים ידי חובתם במה שמדליקין נר עלעקטרי לרמז בנר נשמת אדם דזה לא הוה בכלל נר".

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. השאלה לענ"ד מה מהווה עילוי נשמה?
    אם זה משהו סגולי בנר – התשובה נכוחה.
    אך אם המטרה היא להוסיף אור במקדש מעט – גם חשמל יכול לכאורה להועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל