שאלה:
כתוב בגמרא בנידה המשמש ביום תשעים הרי זה כאילו שופך דמים.
אנחנו יודעים מתי היה הביוץ כי היה ע״י טיפולים.
השאלה כיצד למנות, האם יום הביוץ מן המניין?
או למנות מיום ששימש שזה לא יום הביוץ כי אם לפני
והיום עצמו של תשעים עד השקיעה?
בברכה רבה
(נציין שנמנעים כל השליש הראשון)
תשובה:
שלום וברכה
בשו"ת אגרות משה הובא שאין לחשוש בדבר אפילו יודעים מתי היום, ושכל זה נכלל בדברי אביי שם, והכל בכלל שומר פתאים ה'. כמו כן, כיון שהביוץ יכול להיות בשני ימים שונים, הוא בדרך כלל כשלושים שעות, נראה שאין באמת דרך לדעת [וזה חלק ממה שאמרו שם בגמרא], ולכן אין סיבה לחשש.
לידה קלה בעיתו ובזמנו, ורוב נחת.
מקורות:
שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן סג:
וכן הוא טעם אביי בנדה דף ל"א במה שמתיר לשמש בספק יום תשעים דתנא דהמשמש ביום תשעים להריונה כאילו שופך דמים ואקשינן מנא ידע ואמר אביי משמש והולך ושומר פאתים /פתאים/ ה', דכיון שהוא דבר טבעי ולא אסרה תורה מלשמש אז ש"מ שהוא הבטחה שלא תסתכן מצד זה אם אינה חייבת עונש ולא נכנס זה בגדר סמיכות על הנס שאסור ומחוייב האדם ליזהר בכמה זהירות שלא לבא לחשש כל דהו מסכנה ומצנים פחים וכדומה דהכא שאני דהוא כמו הבטחה מהשי"ת שלא תסתכן כשלא תתחייב עונש ומעונש שחייבת א"א להמלט ולכן מסתבר שמותר לאביי אף אם היה ידוע שהוא ודאי יום תשעים ולא רק בספק שנימא כוונתו דישמור ה' שלא יזדקקו לתשמיש ביום צ' כי הרי זמן עונה דהטיילין בכל יום והיה לן לאסור להטיילין לשמש בכל יום כשהיא קרוב ליום צ' כדי שיהיה שייך שמירה זו דלא יזדמן להם לשמש ביום תשעים אלא צריך לומר דלאביי מותר לגמרי והוא מטעם דבארתי דהוא הבטחה שלא תסתכן וישמור אותה השי"ת מהסכנה אף כשתשמש ודאי. ויהיה ניחא מה שנקט בלשון אלא אמר אביי שמשמע שפליג וסובר שליכא כלל איסור לשמש ביום תשעים אף אם היה ידוע ולא שהוא רק מתרץ דבספק לא חיישינן משום דשומר פתאים ה' והברייתא איירי באם יזדמן שידוע להם או שאסרה מלשמש בכל יום שהוא כידוע להם אלא שאביי מתיר לגמרי אף לשמש בכל יום משום דאף בידוע שהוא יום תשעים היה מתיר מטעם דבארתי.
מחילה על ההתערבות, בבקשת מחילה מהשואל הנכבד, לענ"ד המשפט האחרון הוא בעייתי. להימנע 3 חודשים ראשונים הוי ביטול עונה.
לא מדוייק. נכון הדבר שהרופאים היום לא מייחסים חשיבות רבה למה שאמרו חכמים שבשלושה חודשים ראשונים התשמיש קשה לעובר, אבל לאשה שיש לה הריון בסיכון גבוה בהחלט שמעתי מרופאים בעלי שיעור קומה שיש להמנע, וכך שמעתי בזמנו בשם הגר"ח גריינמן שהיתה לו בקיאות רבה בעניני רפואה לגבי נשים שחוו הפלות חוזרות. כך שככל שמדובר בהריון בסיכון גבוה, יש להתייעץ בענין זה. בכל מקרה זוג שמקבלים על עצמם לנהוג כדברי חז"ל אף שהרפואה היום סבורה אחרת, אין בזה ביטול עונה. אם האשה מסרבת להמנע וגם הרופאים לא ממליצים להם כך, אכן אין להמנע.
השאר תגובה