שאלה:
שלום,
האם בחתימת עדים על שטר תנאים צריך לציין גם את שם המשפחה של העד, לדוגמא ראובן בן שמעון ירושלמי?
אם כן, מה הדין אם עד אחד כתב את שם משפחתו, ואילו העד השני לא כתב (אלא חתם רק ראובן בן שמעון עד)?
תודה וייש"כ
תשובה:
שלום וברכה,
מצד הדין אפשר לכתוב את שמו ואת שם אביו בלבד. ראוי להוסיף גם את שם משפחה, ואם לא הוסיף כשר לכתחילה. ואם עד אחד הוסיף את משפחתו ועד שני לא הוסיף את שם משפחתו אין בכך כל חשש הלכתי.
בהצלחה.
מקורות:
בגמרא גיטין לו, א מבואר שבתחילה היו חותם רק אני עד, והתקינו שיהא חותם את שמו ואת שם אביו, כדי שאם להקל לחפש את העדים ולקיים את השטר. וכן נפסק בשו"ע אבן העזר סימן קל סעיף יא. עוד כתב שם הרמ"א בשם תרומת הדשן שגם את שם כינוי אין צריכים העדים לכתוב לכתחילה. ולפ"ז לכתחילה יכולים העדים לכתוב שמו ושם אביו בלבד. ומה שמקובל להוסיף גם שם משפחה הוא לרווחא דמלתא כדי שידעו מיהו העד, ומדברי הגמרא נראה שכשר וטוב לעשות כן כדי שידעו מיהם העדים.