שאלה:
שלום וברכה
אם אני מתפלל בשבת בבוקר מוקדם בבוקר וכשאני חוזר מהתפילה האישה והילדים עדיין ישנים, אני מקדש ואוכל פת!!! ולאחר מכן ממשיך ללמוד עד שהשולחן יהיה מוכן לסעודה ביחד.
עכשיו, מבחינת אשתי זה סעודה שניה עבורה. האם אני יכול לכוון בסעודה הזאת כסעודה שלישית בתנאי שאני ממשיך את הסעודה עד שיגיע זמן מנחה ?
תשובה:
שלום וברכה
אם בירכת ברכת המזון לאחר אכילתך בבוקר, האכילה השניה הזו שתהיה גם היא עם פת יכולה להחשב סעודה שלישית [קצת לא נכון שהסעודה השלישית עם הבשר וכל המטעמים תהיה סעודה שלישית ולא שניה, אבל זה לא מעכב]. מה שזה נחשב לאשתך סעודה שניה אינו רלוונטי עבורך.
המנהג לכתחילה לאכול סעודה שלישית אחרי תפילת מנחה וזאת משני טעמים: א. כיון שהגיע זמן התפילה אסור להתחיל בסעודה עד שיתפלל [ויש שדחו טעם זה כיון שהוא אמור לענין סעודה גדולה בדוקא שרגילים להאריך בה כמה שעות ולא לגבי סעודה כזו]. ב. על פי הקבלה, כל סעודה קודמת לה התפילה השייכת לה. אולם, מי שקשה לו מאיזו סיבה לנהוג כך, רשאי בדיעבד לאכול לפני מנחה, בפרט שאתה מתחיל מוקדם, קודם הגיע זמנה.
על ההערה בדבר סעודה שלישית החשובה יותר מסעודה שניה, ראה בשמירת שבת כהלכתה פרק נ”ד הערה ס”א בשם ספר מנוחה נכונה, ובמשנה ברורה סי’ תמ”ד ס”ק י”ד מבואר להדיא שאפשר לעשות כך במקום צורך. ועי’ עוד באבני ישפה חלק ז’ סי’ צ”ב ענף ו’.
שבת שלום ומבורך