לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות חנוכה בחלון השירותים

שאלה:

מי שמדליק בכוסיות קטנות ובהם צינוריות לפתילות, והצינוריות אינן בגודל שווה, חלק גבוהות מגובה הכוסית וחלק לא, האם פסול לנרות חנוכה?
2. האם באותן כוסיות מותר להדליק בפתיל צף שיכול לזוז בכוסית, ומה עדיף לנרות חנוכה- צינוריות בגבהים שונים או פתיל צף?
3. מי שמדליק יחידי בדירת מרתף שהחלון היחיד בה בשירותים, האם ידליק ליד הדלת בברכה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אין הקפדה שיהיה בדיוק באותו הגובה, וכל שניכר שזו אותה חנוכיה ואותו המדליק זה בסדר. אבל כמובן יש הידור שיראה בשווה שלא יבואו לטעות בדבר.

לגבי הדלקת נרות חנוכה בשירותים, ככל שאין בני בית, ואין פירסומי ניסא בכלל בתוך הבית, ואני מבין שגם ליד הדלת אין פירסומי נידא כיון שהוא מרתף שלא עוברים שם, נראה שידליק נרות חנוכה בשירותים באופן כזה שיברך בחוץ ואז יכנס וידליק. אבל זה כמובן שעת הדחק, כיון שלכתחילה יש להמנע מלקיים מצוות במקום המטונף.

אם יש גישה לחלון מבחוץ זה ודאי יהיה נכון וטוב יותר.

מקורות:

בראשונים ובאחרונים דנו ארוכות אם ניתן לקיים מצוות במקומות המטונפים, כאשר מדובר במעשה בלבד ללא דברי קדושה:

באגודה (חולין פרק א – הכל שוחטין) כתב: "השוחט הצריך לברך על השחיטה [אם השחיטה] במקום טינוף כמו בית הטבחים יברך חוץ לטבחים ברחוק ד' אמות במקום נקי. ולא ידבר עד אחר שישחוט". ומשמע שאת המצוה עצמה מקיים ללא בעיה, ורק את הברכה יברך בחוץ.

דבריו הובאו ברמ"א (יו"ד סי' יט ס"א): "ואם שחט בבית המטבחים, שהוא מקום מטונף, יברך ברחוק ד' אמות קודם שיכנס לשם, ולא ידבר עד אחר השחיטה. (הגהות שחיטות ישנים בשם אגודה)".

וכך כתב בשו"ת טוב עין (לרב חיד"א סי' יח אות ל"ז): "נסתפק גדול אחד ישראל שחבשו השר בבית האסורים והמקום מקום מטונף ובודאי אסור להתפלל ולברך אפילו בהרהור. אמנם יש להסתפק אם יכול לקיים מצוה במעשה בלי שום הרהור רק שהוא עושה מצוה ולא עוד ויעמיד על עצמו שלא להרהר עוד. וכגון אשר בעד חלון צר וזעף יושיט לו לולב ואתרוג אם יכול ליטלה בידו. או דילמא גם מעשה המצות אינו יכול לעשות כי אם במקום נקי. ולכאורה יש להביא ראיה ממ"ש פ"ק דקידושין יכול יעמוד לפניו בבית הכסא ובית המרחץ ת"ל תקום והדרת קימה שיש בה הדור ואי אמרת דגם מעשה המצות אינו יכול לעשות במקום מטונף אמאי אצטריך קרא תקום והדרת קימה שיש בה הדור תיפוק ליה שאינו יכול לקיים מצוה במקום מטונף אלא מוכח דיכול לקיים מצוה שם דעל מעשה המצוה לא קפדינן ומשו"ה הוה אמינא דיקיים מצות קימה והדור בבית הכסא ובבית המרחץ ולזה אצטריך קרא תקום והדרת דבעינן קימה שיש בה הדור. אמנם בזוהר הקדוש פרשת תרומה אמרו הביאו הרב ס' חרדים דף ז' דהמצות בעי למקני להו באגר שלים ובאתקנותא דגרמיה ובאדכאותא דמשכניה הרי דצריך שיהיה הבית נקי וטהור כשמקיים המצוה. ויש לדחות דאפשר דהיינו כשיש בידו לטהר המקום אמנם בנ"ד דאנוס גמור הוא מגזרת השר ואין בידו בעידן רתחא לפייסו יהיה מותר לקיים המצוות במעשה בלי הרהור ועדיין צריך ישוב".

ושו"ת הלכות קטנות (ח"ב סי' נז): "שאלה אם מותר לדבר בעשיית מצוות במקומות שאינן נקיים כגון נלך ונקנה לולב טוב וכיוצא, כגון להרהר היאך יעשה סוכה נאה וטלית נאה וכו': תשובה עד שאתה שואלני אם מותר להרהר בהם שאלני אם מותר לעשותם במקום שאינו נקי שמצינו (יו"ד סי' י"ד) שוחטין ובודקין בבית המטבחים ושם אי אפשר שלא להרהר בד"ת שלא לשהות ושלא לדרוס וכשבודק הריאה איזה ספק שיזדמן צריך להעלות בזכרונו זה אליבא דפלוני כשר ולפלוני פסול. גם נכנסים בציצית לבה"כ ולפי זה נאמר דגם יטול שם לולב ויתקע שם שופר אתמהה בדיעבד לא קאמינא או היכא דהוי כבדיעבד שאין שם מקום אלא הוא שיוצא אבל לכתחילה ודאי אסור שלא יהיו מצות בזויות עליו כההיא (שבת כ"ב) דלא יכסנו ברגל. ודבור אסור במקום שאינו נקי כל מקום שיבא לידי הרהור ולחשוב בשיעור אורך ורוחב או הכשר המצוה כפי התורה והשוחט ובודק במלאכתו הוא עוסק וכבר הוא בקי בה ואינו מעלה בדעתו שום דבר הלכה אלא כיצד יטול מלמולי הבשר אבל כשיזדמן לו ספק שצריך הרהור יצא לחוץ ידבר והציצית מכסין אותם (עי' עקרי הד"ט חלק או"ח סי' ה' אות ט"ו)".

בשו"ת תורה לשמה (סימן קלב) כתב:

"שאלה: מי שאוכל מצה בליל פסח אכילה של חיוב שהוא מקיים מצות אכילת מצה ואחר שבירך עשה התינוק צרכיו באותו החדר או שהיתה ערותו של תינוק מגולית אם יכול לאכול המצה במקום ההוא בעוד הצואה שם ובעוד הערוה גלויה, או דלמא דאסור לעשות המצוה במקום צואה או כנגד ערוה כדין ברכה ותפלה וק"ש וד"ת. יורינו ושכמ"ה".

"תשובה: ודאי הוא דלא נאמר זה אלא בדברי קדושה שמזכיר האדם אבל עשיית המצוה עצמה לית לן בה והראיה דמותר ליכנס לבית הכסא בהיותו לובש טלית קטן אף על גב דבלבישתו עביד מצוה וגם מצינו בדין ישיבת הסוכה שאמרו אי איכא ריח רע ואינו יכול לישן דשרי לצאת לישן בחוץ ואיתא בש"ע היכא דבא לו ריח רע דפטור מן הסוכה אם רוצה להחמיר על עצמו לישב בה ה"ז נקרא הדיוט משמע דמשום שהוא מקיים מ"ע מצות עשה של ישיבת סוכה במקום ריח רע ליכא איסורא כלל וזה ברור ופשוט.

בביאור הלכה (סי' תקפח ס"ב) דן בכך ולא הכריע. וז"ל:

"שמע ט' תקיעות וכו' – עיין מה שכתבנו במ"ב לענין אם הפסיק מחמת אונס וקשה לי לפי מה שהכריע הרב מג"א בסימן ס"ה שלא להחמיר בהפסיק מחמת אונס אלא א"כ בשהאונס הוא בגוף הדבר כגון שלא היה האדם ראוי מחמת גוף נקי או שלא היה המקום ראוי שלא היה נקי א"כ לכאורה ל"ש זה רק בתפלה או בבהמ"ז ובהלל ומגילה שעכ"פ אסור להזכיר שם ולאמר דברי תורה במקום מטונף משא"כ בתקיעות שאינה רק מעשה מצוה והיכן מצינו שאסור לקיים מצוה כשגופו אינו נקי או במקום שאין נקי האם אסור ללבוש טלית של ד' כנפות כשגופו או המקום אינו נקי לא מצינו כן בשום מקום וצ"ע. ובמטה אפרים מצאתי שכתב וז"ל נראה שאם התחיל לתקוע ומים שותתין על ברכיו פוסק עד שיכלו המים וחוזר לתקוע מראש להלן על הסדר ואם תקע בשעה שהמים היו שותתין או אפילו מצא צואה במקומו יצא ומ"מ יש לו לחזור ולתקוע בלי ברכה עכ"ל. דימה זה לדינא דק"ש ואפשר שהטעם הוא דכיון דקי"ל דצריך כונה לצאת ידי המצוה שציונו הש"י זה גופא ג"כ חשיב כדברי תורה [ודומיא דפסק הרמ"א סימן פ"ד דאסור לענות אמן בבית המרחץ] ולא גרע מהרהור בד"ת. וגם י"ל בפשיטות דבשעה שמקיים מצוה בפועל הוא עבודה ואין לעשות עבודת ד' דרך בזיון דהוא בכלל ביזה מצוה. וגדולה מזו אמרו בר"ה דף ל"ג דאסור לצחצח שופר של ר"ה במי רגלים מפני הכבוד והוא רק הכשר מצוה וכ"ש המצוה עצמה".

ונראה שכאן שהפירסומי ניסא הוא במהות המצוה ממש, עדיף להדליק באופן הנ"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אעתיק לך מתוך הספר משנת הגר להגאון רבי משה קליין שהיה בעריכתי:
    כיסוי הערווה בשעת המילה
    בשו"ע (יו"ד סי' רסז סעי' יג) כתב גבי מילת עבדים: "צריך לכסות ערוותו בשעת הברכה כיון שהוא גדול". והיינו, דכיון שעבד או גר זה הנימול עתה בפנינו הוא גדול, אסור להזכיר דבר שבקדושה כנגד ערוותו, וכדכתיב (דברים כג טו) "ולא יראה בך ערות דבר", ולכן מכסים ערוותו בשעת המילה [על פרטי הלכה זו עיין שו"ע או"ח סי' עד-עה].
    מיהו, לענין מילת קטן הכרעת השו"ע (סי' רסה סעי' ח) שאין צריך לכסות ערוותו בשעת הברכה [ודלא כהב"ח שם בשם ראבי"ה (שבת סי' רפט) שכתב להחמיר בזה במקום דאפשר משום מידת חסידות]. ואף דבהל' מילת גרים לא הביא השו"ע הלכה זו, אין ללמוד מכאן לחלק בין מילת עבדים למילת גרים, דהא חד טעמא להו, וכנראה סמך השו"ע על מה שכתב בהל' עבדים, ולא חש לחזור ולשנות דבריו.
    מקור דין זה, בדברי הרי"ף (שבת נה ע"ב מדפי הרי"ף), שכתב, "ומאן דמהל גר ועבד, ניכסי ערווה ונבריך על המילה, והדר לימהול". ומבואר, שדוקא במילת גר ועבד שנימולים בגדלותם צריך לכסות את הערווה בשעת הברכה, אבל במילת קטן אין צריך לכסות ערוותו. וע"ע שבלי הלקט (הל' מילה סי' ד), כללי מילה לרבי גרשום הגוזר (זכרון ברית לראשונים). וצ"ב מהו יסוד חילוק זה. ואכן, יש מן הראשונים שחלקו על שיטת הרי"ף, ונקטו שגם במילת קטן צריך המוהל לכסות את הערווה קודם הברכה, הובאו דבריהם ברא"ש (ברכות פ"ג סי' נב) ובטור (סו"ס רסה) [וראה ס' דרך פקודיך מצוה ב חלק המעשה אות טו, דלכתחילה ראוי לכסות את הערווה בשעת הברכה].
    בביאור שיטת הרי"ף שלא הקפיד על כיסוי הערווה במילת קטן, כתב הרא"ש שם בשני אופנים:
    א. בשם רבינו יונה כתב, שערוות קטן בן ח' ימים אינה כלום, ומותר להזכיר כנגדה דברי קדושה.
    ב. כיון שמקור איסור הזכרת דברי קדושה כנגד ערווה למדנו מן הפסוק "ולא יראה בך ערות דבר וכו' והיה מחניך קדוש", כאן שגילוי הערווה נעשה לצורך תיקונה וקדושתה, אין הדבר מחסר ב"קדושת המחנה", ומותר לברך כנגדה, וכן נראה לעיקר מדברי הרא"ש שם.
    ובדברי חמודות שם לבעל התוס' יו"ט כתב שתי נפק"מ בין שני פירושים אלו: א. לטעם הראשון שערוות קטן בן ח' ימים אינה נחשבת ערווה, נמצא שבמילת גר או עבד גדולים צריך לכסות את הערווה בשעת הברכה, וכמו שחילק הרי"ף. משא"כ לטעם השני שההיתר הוא משום שעוסק בתיקונה וקדושתה, דלענין זה אין חילוק בין גדול לקטן. ב. לטעם הראשון שערוות קטן אינה נחשבת לכלום, מותר לומר כנגדה כל דבר שבקדושה, משא"כ לטעם השני, דאפשר שהלכה מיוחדת היא בברכת המילה, שאין בזה בזיון כיון שתכלית גילויה הוא לקיום אותה מצוה שמברך עליה. ונמצא לפי זה דהרי"ף נקט כפירושו הראשון של רבינו יונה, ולפיכך חילק בין מילת גדול למילת קטן.
    בשיטת הטור בזה נסתפק הדרישה (סו"ס רסה ס"ק ח), דמעצם לשון הטור שהזכיר רק את טעמו של רבינו יונה ולא הזכיר כלל את טעמו השני של הרא"ש, משמע שהכריע כדעת הרי"ף, מאידך, מסתימת לשונו באו"ח סי' ע"ה, שלא חילק והתיר אמירת ק"ש כנגד ערוות קטן, משמע שלמד כשיטת אביו הרא"ש, שדוקא במילה התירו.
    וכתב לפרש, שלדעת הטור שני הטעמים נצרכים, דלעולם לא התירו הזכרת דבר שבקדושה כנגד ערווה אלא במילת קטן ולא במילת גדול, אולם גם בקטן לא התירו אלא בשעת קיום מצות מילה שאין בזה חסרון משום "והיה מחניך קדוש", ולא בשעת אמירת ק"ש ושאר ברכות.
    להלכה הכריע הבית יוסף (או"ח סי' עה) כדעת המחמירים, שאין לקרוא קריאת שמע כנגד ערוות קטן, וציין שכן היא גם דעת הרמב"ם (הל' ק"ש פ"ג הל' טז, וראה עוד להלן בסמוך בדעתו), אלא שסיים דבדיעבד אם קרא כנגדו אין מחזירין אותו, ויש לסמוך על כל הנהו רבוותא שהקלו בזה. אולם בדרכי משה שם נקט שאף לכתחילה יש לסמוך להקל, דערוות קטן לא חשיבא ערווה.
    ומכל מקום לדינא, אף שהרמ"א הקל בדבר וכתב שאינו רואה טעם להחמיר בזה, רבים מגדולי פוסקי קהילות אשכנז חששו לשיטת השו"ע, ראה חיי אדם (כלל ד סעי' א), אליה רבה (ס"ק ו) בשיטת הלבוש, קיצור שו"ע (סי' ה סעי' טו). וכן נראה מדברי הרדב"ז (ח"ב סי' רס). שכן מצינו בדברי כמה מן הראשונים שהחמירו בזה, ראה סידור רב עמרם גאון השלם (ח"ב סו"ס קמה), וכן דעת הרי"ף והמאירי בסופ"ג דברכות. וכן הובא לדינא בס' נהר מצרים (גרים אות טז).
    שיטת הרמב"ם
    הרמב"ם (מילה פ"ג הל' ה) התיר לברך את ברכת המילה כנגד ערוות קטן, אבל לגבי אמירת קריאת שמע לא חילק בין קטן לגדול, ונראה טעמו בזה כאמור לעיל, דבברכת המילה שנתגלתה הערווה לצורך קיום המצוה מותר להזכיר כנגדה דבר שבקדושה, משא"כ גבי קריאת שמע. אלא שנתחדש בדבריו, שאף לענין ברכת המילה לא הקל אלא בערוות קטן ולא במילת גדול, ונמצא שהחמיר כשני הצדדים הנ"ל.
    בתשובות הרדב"ז (ח"א ללשונות הרמב"ם סי' נה) עמד על חילוק זה שמצינו בדברי הרמב"ם אלו, ופירש שיטתו בכמה דרכים:
    א. קריאת שמע שאני דבעיא כוונה יתירה יותר משאר ברכות [ראה שו"ע סי' סא סעי' א], וע"כ יש להחמיר בה, שמא תטרד כוונתו מחמת ראיית הערווה. ולעולם אין הבדל בין מצות המילה לשאר ברכות.
    ב. המוהל רגיל טובא בראיית ערוות קטן וגם טרוד במלאכתו, וע"כ אין לחוש בראייתו שמא יבוא לידי הרהור, משא"כ בסתם בני אדם [כעין שיטת הראבי"ה (ח"א סי' עו) שמתיר לקרות קר"ש כנגד שער של בתולה, כיון שרגילין בכך ולא יבוא לידי הרהור. והיינו, דמשום והיה מחניך קדוש מותר בכל גווני, דערוות קטן אינה ערווה, אלא שמשום חשש הרהור יש לאסור, ובזה יש להקל במוהל מן הטעמים הנ"ל], ולפי סברא זו יש להחמיר בכל הברכות.
    ג. אמירת קריאת שמע בג' פרשיותיה נמשכת זמן רב וע"כ יש להחמיר בה יותר מאמירת ברכה שזמנה קצר ולא חיישינן שמא תופרע כוונתו מחמת ראייתו.
    נמצא, דלפירושו הראשון והאחרון חומרא מיוחדת היא בקריאת שמע, אולם שאר ברכות רשאי לומר גם לשיטת הרמב"ם כנגד ערוות קטן, ואילו לפירושו השני רק במילה הקלו ובשאר אזכרות אסור. אכן עיקר דבריו צ"ע, כיון דסבר שערוות קטן אינה בכלל האיסור ד"והיה מחניך קדוש" מנין למד לאסור זאת משום הרהור. ומ"מ נראה מדבריו דעצימת עינים מועילה ואין צריך להסב גופו הימנה, שכן גם המחמירים בזה כנגד ערווה טעמם משום "והיה מחניך קדוש" ולא מטעם הרהור, דלזה ודאי מהני עצימה [ראה ברוקח סי' שכד שהחמיר בעצימת עינים כנגד ערווה, וראה מש"כ בזה במור וקציעה סי' עד].
    עד אימתי יחשב קטן לענין זה
    לענין מה שנתבאר בדברי רבינו יונה שערוות קטן בן ח' ימים אינה כלום ומותר להזכיר כנגדה דברי קדושה, דנו הפוסקים מאימתי דינו כגדול שאסור לקרות את שמע כנגד ערוותו. ובבית יוסף (סי' רסה סעי' כא) כתב בשם רבינו פרץ בהגה' סמ"ק (סי' קנח אות א, הובא גם בס' ארחות חיים מילה אות ח), שעד גיל תשע אין לחוש לזה אא"כ הוא מטונף בצואה [שבזה יש להחמיר מטעם אחר]. וכן הובא בדרכי משה (או"ח סי' עה אות ד).
    יסוד לדבריו מצינו בטור שם בשם העיטור (הל' מילה), שכתב דערווה שאינה ראויה לביאה אינה כלום, והזמן הראוי לביאה הוא בן תשע שנים ויום אחד כמבואר בש"ס בכמה מקומות [ראה יבמות סז ע"ב, צו ע"ב, ובקידושין יט ע"א, עד ע"ב ועוד]. ולפי"ז אמירת ברכה כנגד ערוות קטנה אסורה כבר מעת היותה בת ג' שנים ויום אחד, שמזמן זה ראויה היא לביאה. הן אמת, דמדקדוק דברי הבית יוסף נראה דדוקא לגבי מילה הקלו בזה לכתחילה, אבל בק"ש החמירו לכתחילה גם בקטן, וכאמור לעיל, אלא שאם עבר וקרא אינו צריך לחזור ולקרות, ואם כן ערווה היא, וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל