שאלה:
1. הבצל טוגן בשמן, בסיר בשרי.
2. לאחר כמה דקות הוספו כל המאכלים לסיר (תפוחי אדמה בשר חיטה)
3. בזמן הטיגון של הבצל לבדו בסיר לא היה בסיר עצמו שהיה ריק שישים כנגד הבצל.
האם הסיר צריך לעבור הגעלה?
ומה הדין אם המשיכו לבשל בסיר הזה?
תשובה:
הבצל ודאי אסור באכילה והסיר טעון הגעלה.
יש שהקלו בזה בדיעבד לספרדים כאשר הסכין אינו בן יומו. בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, הכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל להקל בדיעבד בכלי שאינו בן יומו, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. חשוב לדעת, שהבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה. ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה. לכן להגעיל את הסיר ודאי צריך, לגבי אכלת המאכל עצמו [אני לא בטוח שגם אחר כך היה שישים] זה כבר תלוי בשיטות השונות וכאמור. מה שהמשיכו לבשל אינו פוטר מהגעלה.
יום מבורך.
שלום רב
האם יש מקום להקל אם יש בבצל שישים כנגד נפח הסכין?
בודאי, אבל אינני מכיר בצל שיש בנפחו פי שישים מלהב הסכין.
שלום
סכין מטבח חדה רגילה היא בעובי של פחות ממילימטר, באורך של כ-10 סנטימטר וברוחב של סנטימטר בערך.
על פי זה , הנפח שלה הוא כ-1 סמ"ק.
לא קשה למצוא בצל שנפחו 60 סמ"ק.
השאר תגובה