שאלה:
שלום וברכה,
יש לי שאלה לצורך לימוד.
כידוע ישנן דעות (כמו דעת הרב גורן) המתירות נתיחה לאחר המוות גם לצורך התלמדות.
לצורך העניין נניח שמישהו הולך לפי הדעה הזאת (בין אם היא נכונה או לא).
השאלה היא כזו:
איך עובדים דיני אנינות (וממתי מתחילה השבעה) במצב שבו עורכים נתיחה לאחר המוות, בחילוק ל:
– נתיחה פתולוגית (שהמשפחה רק רוצה שזה ייגמר ויהיה אפשר לקבור)
– נתיחה לצורך מחקר או התלמדות (עניין התנדבותי והמשפחה לא בלחץ)
והאם ביום שהנפטר מובא לבסוף לקבורה יש לנהוג דיני אבלות?
אשמח גם להפניות למקורות להרחבה בנושא, אם אפשר.
תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה
בלא להכנס כרגע לדיון שהזכרת לגבי מחקר על גופות מת, שאינני מכיר הלכה למעשה מי שמתיר זאת, וידועים בזה דברי הנודע ביהודה מהדורה תנינא סי' רי, ועוד אחרונים, בנין ציון סי' קע-קעא ועוד, הכלל בכל המקרים בהם המת אינו מובל כרגע לקבורה, או שהאבלים אינם מטפלים בקבורתו, כגון הוא קבר בחו"ל, אין דיני אנינות, וגם דיני האבלות שבעה יתחילו רק בשעת הקבורה. ומכל מקום יש איסור ברחיצה שמחה ותשמיש המיטה.
מקורות:
ראה ס' פני ברוך הלכות אנינות סעי' נז-נח.
אבי ע״ה נפטר ביום ב דפסח. בעבורי זה היה יו״ט שני ובעבור שאר בני המשפחה היה זה א דחוה״מ והם קברו אותו בו ביום. האם עלי היה אז דיני אנינות? (כך אמרו לי בשעתו)
תודה על התשובה!
האמת זה גם מה שאני חשבתי, אבל זה לא היה לי הגיוני כי נתיחה עלולה לקחת הרבה זמן. כלומר בהנחה שהקבורה מתעכבת שנה (לדוגמא), יישבו שבעה לאחר שנה ובמשך כל השנה הזאת לא יתקלחו וכו'…?
(כאמור, השאלה היא לא אם נכון לנהוג כך אלא במקרה שזה המצב הנתון.)
אמרו לך נכונה, ראה משנה ברורה תקמח,כ.
אינני יודע. למעשה אתה מחזיר אותי לשאלה על דבר שאסור לעשותו על פי הלכה… אולי מי שנוהג שלא על פי הלכה אין כל כך מצות אבלות עליו ויש להקל יותר.
אני חשבתי שאפשר להחיל על זה דין יאוש כך:
הנימוקי יוסף (יח, א) כותב –
וכשמתייאשים מלשאול אותו היום הוא להם כאילו נסתם בו הגולל וחייבין להתאבל עליהם אחר שראו שאין השר מרגיש בהם. ואע"פ שבדעת הקרובים לגנוב אותם ולקברם, אפילו הכי מתאבלים עליהם, דמילתא דלא שכיחא להו הוי.
ומדייק הרב אורי הולצמן (קונטרס זמן תחילת אבלות) אף כאן יסוד היאוש הוא הקובע את חלות האבלות. החידוש הוא, שאע"פ שגופתו נמצאת במקום ידוע ובהישג יד אפשרי, מכל מקום יאוש מלהשיג את גופתו בדרכים רגילות הוי יאוש לעניין אבלות.
האם נוכל להחיל את דברי הנמוקי יוסף כלפי השבויים בשבי החמאס והוברר לגבם שאינם עוד בין החיים? אמנם מדברים כל הזמן על עסקאות אך זה כבר למעלה משנה ואיש אינו יודע כמה זמן זה עוד ימשך
ככל שנקבע על פי הלכה שודאי אינם בין החיים אכן יש לשבת שבעה.
השאר תגובה