שאלה:
אני משלם למישהו לומר קדיש על קרוב משפחה שלי (אנחנו אשכנזים ונוהגים שלא אומרים קדיש על נפטר כל עוד הורים בחיים). כעת מישהו מהמשפחה של אשתי נפטר, והם מעונינים לשלם למישהו לומר קדיש. אני רוצה שאותו צדיק יגיד קדיש גם על הקרוב של אשתי, השאלה שלי היא האם יש בעיה שהם ישלמו לו והוא יכוון בקדיש שבלאו הכי הוא כבר אומר על הסבא שלי, או שצריך לקחת מישהו שאומר קדיש במיוחד על אותו אדם שאתה משלם עבורו?
תשובה:
חלקו הדעות אם ראוי לעשות כך, לומר קדיש על שני בני אדם יחד או שצריך לייחד לכל נפטר קדיש בפני עצמו. לכן, עדיף למצוא מישהו אחר שיאמר אחריו קדיש.
בשורות טובות.
מקורות:
מסברא נראה שכיון שסגולת הלימוד לעילוי נשמת הנפטר היא שמחמתו באה המצוה, אם בלאו הכי אותו אדם לומד חסר קצת במעלה זו. וכן כתב בשו”ת אגרות משה יו”ד סי’ רנד, שמי שמשכיר עצמו לצורך אמירת קדיש לשני אנשים, יאמר קדיש אחד לכל אחד מהם [ויאמר לה מתחילה שאינו מתחייב לומר עבורם את כל הקדישים]. אולם אם הדבר כרוך בהוצאה מרובה ניתן לתת למי שבלאו הכי אומר קדיש, וכפי שהובא בבאר היטב סי’ קלב בשם הכנסת יחזקאל לגבי אדם האבל על אביו ואמו גם יחד, שזכרון אחד עולה לכאן ולכאן. וע”ע שו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ קמד.