לתרומות לחץ כאן

האם מותר לעזוב חתונה לפני השבע ברכות? / ברכת אשר ברא כשאין שם עשרה

שאלה:

מי שיוצא באמצע חתונה ומזמן בשלושה, האם צריך להוסיף לזימון דוי הסר, וכן לברך רק אשר ברא? וכן שעושים שבע ברכות ואין מנין האם מברכים רק אשר ברא?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לשאלה כאשר נמצאים בחתונה, אם מותר בכלל לברך בשלושה ללא שבע ברכות. דעת האגרות משה (או"ח ח"א סי' נו שהדבר אסור, ויש חיוב על כל אחד מהנוכחים בכל השבע ברכות, אלא אם כן מראש התנה בשעה שנטל ידיו שאינו רוצה להשתתף עמהם ולהתחייב בזימון. אמנם יש שהקלו בזה בשעת הדחק, ראה מנחת יצחק ח"ב סי' מג שסבר לחדש שעיקר חיוב הברכות הוא למי שנמצא בגמר הסעודה [אמנם גם לדבריו, אם סיימו לאכול רק עוד לא בירכו, וכגון שרוקדים קודם, אסו לעזוב בלי שבע ברכות], וראה ציץ אליעזר חי"א סי' פד שצידד כשיטתו, ועוד הביא ממהר"י שטייף שחידש שכלל חיוב הברכות אינו על כולם, אך אין כן רהיטת הפוסקים. כמובן שמי שלא אכל פת אינו חייב בברכות אלו.

לגבי שאלתך השניה, כאשר אירע שאין שם עשרה, האם יברכו אשר ברא, ראה שלחן ערוך אבן העזר (סימן סב סעיף ד) שאין מברכין ברכת חתנים אלא בעשרה גדולים וחתן מן המנין. אבל כשאין שם עשרה אומרים רק ברכת אשר ברא, שלזה לא צריך עשרה. וכתב הרמ"א: ומכל מקום שלשה בעינן, כלומר, בלא זימון שלושה אין גם ברכת אשר ברא. ואף על פי שהט"ז (סק"ב) כתב בשם המהר"ל מפראג שגם אשר ברא צריכה עשרה, מכל מקום הסכמת רוב האחרונים שדי בשלושה וכמו שכתבו בחלקת מחוקק (סק"ה) ובחכמת אדם (כלל קכט סק"ו) ובערוך השלחן (סעיף יז).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל