שאלה:
שלום רב. האם בעשיית חור גדול שמוציא את הפקק משימוש בפקק מבקבוק פלסיק ומתכת, זה פותר גם את איסור מחתך? וכן האם ניתן לסמוך על פתיחת בקבוק ע"י שניים וכך זה שניים שעשאוהו ונהיה ספק דרבנן ולקולא?
תשובה:
שלום וברכה
בעשיית חור גדול שמקלקל לגמרי את הפקק לפני פתיחתו, יוצאים מידי חשש מחתך, כיון שכבר אין משמעות לפקק ולאופן בו יפתח, כיון שהוא כבר לא ראוי לכלום.
לגבי שאלתך השניה, אינני מבין צורה זו של פסיקת הלכה, אם כל נושא הלכתי נהפוך אותו לספק ונתחיל לומר בו כללים "ספק דרבנן לקולא, ספק ספקא לקולא גם בדאורייתא וכו', אנחנו יכולים לסגור את בתי המדרש, אין צורך להכריע בשום שאלה הלכתית, אין שום משמעות לפסיקה הלכתית ולהוראת רב כלשהוא, שהרי בלאו הכי יש בסוף העולם רב אחר שפוסק בשונה ממנו, ובטלה הלכה חלילה מישראל.
בקשר לבקבוקים, גם אם חותכים את הפקק, אין בעיה כשלאחר מכן מפרידים את הטבעת?
הייתי פעם אצל פלוני שמזג דרך החור. האם זה חומרה יתירה?
לכאורה חומרא יתירה. אחרי הרס הפקק אין עניין מיוחד היכן זה יפתח.
למה אין בעיה בלהפריד את הטבעת עצמה?
בעיה מצד מה? קורע אין בזה כמו בחותלות, מחתך אין וכאמור, עשיית כלי אין וכאמור.
כשאני חותך שני חתיכות פלסטיק, גם אם לא נוצר כלי, אין בזה שום בעייה? בעצם החיתוך?
בענין זה יש את ההיתר של חותלות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שיד סעיף ח
סעיף ח
חותלות (פי' מיני כלים) של תמרים וגרוגרות, אם הכיסוי קשור בחבל, מתיר וסותר שרשרות החבל וחותך אפילו בסכין, ואפי' גופן של חותלות, שכל זה כמו ששובר אגוזים או שקדים כדי ליטול האוכל שבהם.
מדובר שם שחותך בשביל להוציא את האוכל. כאן זה לא קיים. האוכל יוצא בריוח ע״י החור. החיתוך זה יותר בשביל הנוחות. ואולי אף חמור מכך, לעשות פתח נאה. לעניות דעתי.
החור קטן ולא נוח להוציא ומותר לפתוח כדי שיהיה נוח.
חנוכה שמח.
במה זה שונה מהנפסק כאן
https://din.org.il/2015/12/15/%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%97%D7%AA%D7%9A-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%97%D7%AA-%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%9E/
ויעוין באורחות שבת פרק י״ב סעיף י״ח והערה ל״א.
שם מדובר באריזות שעושים בהם נקב יפה כדי שימשיך לשמש, כאן הנקב של הבקבוק עצמו קיים בלאו הכי וכל הנדון של מחתך הוא על הפקק המקולקל שנזרק מיד.
השאר תגובה