לתרומות לחץ כאן

טיול במדינה שיש בה מקדשים ופסילי עבודה זרה

שאלה:

האם מותר לטייל במדינות וערים שיש בהם עבודה זרה (מקדשים, פסלים וכו')?
כמובן מבלי להיכנס למקדשים האלה

תשובה:

שלום וברכה

אין איסור לטייל במדינה עצמה ככל שלא נכנסים לבתי עבודה זרה.

מקורות:

הרמב"ם בפירוש המשניות (ע"ז א, ד):

"ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע 'ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן'. ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו". וכן פסק בהלכותיו (ע"ז ט, ט).

אמנם רש"י שם פירש את דין המשנה על יום אידם, שדוקא אז אסור להכנס לעיר ולהתקרב למקום העבודה זרה, וע"ע טור (יו"ד, קמט) בשם אביו הרא"ש. ובטעם האיסור לדעה זו מצינו כמה דרכים בראשונים: רש"י שם מפרש שהוא משום חשדא, שיהיו סבורים שהולך לשם כדי לעבוד עמהם בעבודתם. הריטב"א שם מפרש שכיון שהכל מתאספים שם לכבוד העבודה זרה, יש במעבר שם מעין נתינת כבוד לאליליהם ולפולחנם. הראב"ד (ע"ז ט, ט) מבאר, שהוא מחשש שמא יבוא למשא ומתן האסור עמהם ביום זה, ויסוד החשש, משום שבאותו היום יש שם יריד גדול בדרך כלל. בשו"ע (ריש סי' קמט) נקט כדעה זו, אולם הש"ך (שם, א) נקט כשיטת הרמב"ם, ואסר לעבור שם בעיר בכל גווני. וראה עוד בדבריו (שם, ד) באופן שיש יהודים הדרים באותה עיר, אימתי והאם רשאי להכנס לשם מי שאינו בן העיר.

כל החששות הללו לא שייכים כל כך במקרה שהצגת.

ומכל מקום מחלוקת זו היא לגבי העיר כולה, אבל לגבי חצר העבודה זרה ממש, אף שאין עבודתם נעשית שם אלא בתוך הבית, דעת רבים מן הראשונים לאסור להכנס לשם, ראה רמ"א (שם, ב) בשם הרשב"א ועוד.

 

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל