שאלה:
שלום לרב יש לי שאלה :
למה לא נהגו הנשים לשתות מכוס הבדלה ואילו של קידוש כן נהגו : הרי שניהם באו למצוות זכירת שבת ?
ובבאר היטב רצו,ה מציין שרק נשים לא נהגו ומציין להשל"ה לטעם הדבר : מה הוא הטעם ?
תשובה:
במשנה ברורה סי' רצ"ו סק"ו הביא את המנהג שנהגו הנשים שלא לשתות מיין של הבדלה, ובסדר היום כשהביא מנהג זה כתב שלא שמע טעם לדבר ואולי הוא על פי הסוד.
בתוספת שבת שם סק"ה הביא מהשל"ה, שטעם הדבר משום שעץ הדעת היה גפן וע"י החטא ניתן לה דם נדות להבדילה מן האדם (ולטעם זה רק בגפן יש ליזהר בזה).
בשו"ת הר צבי או"ח סו"ס קנ"ד כתב טעם על פי ההלכה, מכיון שחוששים לשיטות שנשים פטורות מהבדלה, ולשיטה זו האמן שהיא עונה על ברכת ההבדלה מהווה הפסק בין ברכת בורא פרי הגפן לשתיה (וע"ש שפקפק בזה כיון שחייב מספק להבדיל וכיון שחייבת בזה אין זה נחשב הפסק).
אמנם בטור סי' רצ"ט מבואר שהיו מטעימים מהכוס של הבדלה לבני ביתם, וכן במחזור ויטרי עמ' קט"ז ובלקט יושר עמ' נ"ז, ומשמע בפשטות שהיו נותנים גם לנשים. וכיון שאין זה מן הדין אפשר להקל בזה כאשר אין אדם אחר שיכול לשתות. וכן כתב בערוך השולחן שם סעיף ה'. ובמשנה ברורה שם ס"ק ל"ה כתב שגם כאשר היא נמצאת לבדה ואין מי שיבדיל עליה בדיעבד יכולה לשתות כדי שלא לבטל המצווה.
שם סק"ה הביא מהשל"ה, שטעם הדבר משום שעץ הדעת היה גפן וע"י החטא ניתן לה דם נדות להבדילה מן האדם (ולטעם זה רק בגפן יש ליזהר בזה).
למה טעם זה רק בהבדלה?
במוצאי שבת ענין הכפרה על חטא אדם הראשון, גם הנר יש אומרים שנשים לא נהנות ממנו משום שהיא כיבתה נרו של עולם.
השאר תגובה