שאלה:
אם שואלים אותי אם עשיתי עבירה של בן אדם למקום, ורק אני יודע, האם עלי לשקר ולומר לא עשיתי ? משום שנאמר אשרי נשוי פשע כסוי חטאה או שאם שואלים ספציפית עלי לומר דוקא את האמת
תשובה:
שלום וברכה,
גם אם שואלים בצורה פרטנית אין לספר עברות שעשה בין אדם למקום כמבואר בגמרא ברכות לד, ב. וברמב"ם הלכות תשובה פ"ב ה"ה. ואין בכך איסור שקר כיון שלא חייב לפרט את מעשיו וכ"ש בעברות שאסור לו לפרסם את חטאיו אלא יחזור עליהם בתשובה בינו לקורא עולם.
בהצלחה.
יישר כח גדול
בעצם שקר זה רק כאשר יש בזה איזה איסור נוסף ?
לא הבנתי דבריך. אדם יכול גם לשקר בדברים סתמיים, כמו לומר שבא באוטובוס ובעצם בא ברכבו וכו'…
זה בדיוק השאלה, אין עם זה בעיה?
הרי כתוב מדבר שקר תרחק אז הכוונה רק כאשר יש מזה נפקותא לדינא ?
שמשהו מזה רלוונטי למישהו באיזו צורה משמעותית ?
כי היכן הגבול עובר ?
אם אדם שואל שאלה אז זה סימן שזה מעניין אותו, אבל אני לא מעוניין לומר לו את האמת מסיבות של פרטיות וכדומה, אז מותר לי לשקר, אם כן, מתי אסור ?
שקר הבא למטרה מוצדקת מבחינה רוחנית, למשל כדי להעלים חטא שאינו רלוונטי לחבר זה בינך לבין קונך [התענינות אינה מעידה על נפק"מ, יש אנשים שגם מעונינים לדעת המ יש בחשבון הבנק שלך וזה לא באמת משנה לחייהם], או כדי למנוע מריבה ומחלוקת, או מטעמי צניעות – מותר.
השאר תגובה