לתרומות לחץ כאן

ניתוב תכונות לעשייה חיובית

שאלה:

מותר להשתמש ביצר הרע למטרה טובה, לעבודת ה'.
דוגמאות
1. קנאה – קנאת סופרים תרבה חוכמה. זה אומר לשם שמים, מותר.
2. עזות – עז כנמר, לעשות את רצון אביך שבשמים.
3. עצלות – להתעצל לעשות עבירות.
4. פיתוי – להתפתות לעשות דברים טובים.
5. מרדנות, כלומר לעשות דווקא – מותר להשתמש בזה למטרה טובה.?
6. לא תיקום – האם מותר להשתמש בזה למטרה טובה.?
7. לא תיטור – האם מותר להשתמש בזה למטרה טובה.?

אם כבר מותר להשתמש לחיוב בדבר שלילי, האם זה לא עלול לגרום לאדם לחזק את התכונות האלה שבמקורן הם שליליות, ולפי כך הוא עוד עלול ליפול לשימוש המקורי שלהם, ולפי כך ליפול לעבירות?

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שמותר וכך ראוי וכן מצינו כבר בדברי חז"ל, צריך לדעת שאין תכונה שבמהותה רעה, כל עבודת ה' שלנו היא לנתב את התכונות שלנו לעשייה חיובית ולהתעלות רוחנית, והן הן הדברים. מה שכתב הרמב"ם בשמונה פרקים לשבור מידות לצד השני, כוונתו באותה עשייה שנכשל בה, למשל, אדם שנוטה לפזרנות יתר, אזי באותו נושא של הוצאות ממון, ישבור לצד השני לקמצנות כביכול, כדי לאזן את עצמו. אבל במה שניתן לעשות באותה תכונה באופן אחר לגמרי וחיובי בעליל, זה ודאי הדבר הנכון לעשותו.

יישר כח

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ובעניינים של כעס קורה שאדם מאבד שליטה, וכשהוא עצבני הוא נוטה לפרוק את עצביו על כל מיני חפצים.
    אז שימוש בעצבים של כעס למטרה חיובית כמו השלכת חפצים, אז לנתב את אותו כח של כעס להשליך פסולת לפח, או להשתמש בכח הזה נניח לסדר את הבית, באם רוצים לנקות מאחורי רהיטים והם קצת כבדים, וממילא יש צורך לעיתים להזיז אותם בשביל לנקות, אז להשתמש בכח של העצבים להזיז אותם יותר קלות.

    האם זה גם נחשב לכלל של מותר?
    כי אסור לכעוס, אבל אם כבר מישהו ממילא כועס, אז להשתמש בפריקת עצבים של כעס למטרה חיובית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל