לתרומות לחץ כאן

מתנה בנישואין שניים

שאלה:

האם מי שקיבל הזמנה לחתונה של נישואין שניים יש חובה להביא מתנה לאותו אדם שנישא בנישואין שניים או עדיף להימנע אע"פ שקיבל הזמנה או שאומרים שהמזמין מחל על המתנות כיון שאלה נישואין שניים שלו?

תשובה:

אף פעם אין חובה להביא מתנות… אבל בהחלט יפה לתמוך ולשמח ולהביא מתנה.

שירבו שמחות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. במחילה מכת"ר זאת מחלוקת בדעת השו"ע אבה"ע סי' ס אבל בפשטות נראה כדעת הפוסקים שהדין לא השתנה גם בזמנינו,רק שלדעת השו"ע בזמנינו לא נוהגים לתבע אם לא החזירו לו מתנה.אבל יתכן שגם לדעת השו"ע אין חובה להביא מתנה בנשאין שניים לאותו אדם ואולי זאת כוונת השו"ע שם שכתב שיש כמה חילוקים בדבר.ועל זה היתה שאלתי.

  2. ראשית גם בשו"ע כתב שלא נהגו לתבוע, ומכל מקום בעיני פשיטא שבזמנינו המציאות שונה, אני לא מדבר אצל אשכנזים שבכלל כמעט ואין מתנות, אלא גם בין ספרדים, יכול להיות שיש תרעומת לפעמים כשאין מתנה, אבל זה לא מצד מקח וממכר, אלא סוג של כבוד, אם אתה מכבד מישהו אז אתה נותן… ודאי אין תביעה.

  3. השו"ע שם כתב במפורש שדין השושבינות אינה מתנה גמורה .כלומר זה דין ממוני אלא שאם לא החזיר נהגו למחול ולא לתבוע ושוב אני חוזר יתכן שגם לדעת השו"ע בנישואין שניים אין חובה לתת מתנה. ונכון אומנם שאצל האשכנזים אין חובה בכלל להביא מתנות כי הם סוברים ע"פ הפוסקים בדעת השו"ע שאין חובה כלל בזמנינו להביא או להחזיר מתנה,אבל בפשטות נראה שרק לגבי תביעה כתב השו"ע שלט נהוג בזמנינו לתבוע,אבל עיקר הדין שנהגו בזמן חז"ל להביא מתנות לא השתנה ושייך גם בזמנינו וכן נפסק בשו"ע שהרי מרן השו"ע פסק את ההלכות שנוהגים גם בזמנינו שאם לא כן לשם מה מרן כתב את ההלכה הזאת,אלא ודאי שכח החילוק הוא רק לעניין תביעה בדין שלא נהגו בזמנינו.

  4. אינני יודע מה היה בזמנו של השו"ע, היום פשוט בעיני שלא כל אורח מביא מתנה, וגם אלו שמביאים לא כל אחד מביא אותו סכום, ולא כל אחד זוכר מה בדיוק הביא החתן כשהוא עשה שמחה, השתנו הזמנים. בחורים בכלל לא מביאים מתנות אף שהם באים לחתונה כמה עשרות וכו'. ולכן היום אין הקפדה שמי שמשתתף בהכרח יביא מתנה ובהכרח יחזיר כמו שהביאו לו, ככל שזה לא היה לאחרונה ממש.

  5. ודאי שדין זה היה נהוג גם בזמנו של הב"י ולכן כך פסק בשו"ע שם ושוב נכון שיש פוסקים שכתבו שמאחר שלא נהוג היום לתבוע אין חיוב מן הדין להחזיר כלל כ"כ ערוך הלחן אהע"ז סי' יג וכן בספר המקנה שם סי' ס' וכן בספר ערוך ש"י שם ויש שכתבו שדין זה נוהג גם בזמנינו וחייב להחזיר.כ"כ בספר דרישת ארי בחלק אבן פינה סי' ס' ועוד וכמדומני כך הדין לדעת פוסקים ספרדים.
    במחילה מכת"ר אי אפשר לענות תשובה בלי לפתוח ספרים ולציין מראי מקומות לכך.

  6. כבודו לא מעיין במה שכתבתי, אין כאן ענין של עיון בספרים יש כאן ענין של המציאות בשטח. ברגע שלא נהגו להקפיד בכך ולא נהגו שנותנים בדוקא, אז אין חיוב לתת. ואם בזמנו של בעל הדרישת ארי נהגו אחרת, זה לא רלוונטי.
    ואם אתה סבור שאני טועה בהכרת המציאות, ובין מכריך מקובל הדבר כחובה גמורה, ובונים על זה כחלק מהחתונה, ומי שלא מביא נתפס כאדם לא הגון, אז כמובן אין האמת כדברי, רק אני חושב שזו לא המציאות היום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל