שאלה:
שלום, יש לי שתי שאלות:
1. איך יודעים לאיזה כיוון לעמוד ברכבת בתפילת שמונה עשרה והאם מותר להשתחוות כשיש אנשים מולי?
2. שמעתי שאם אומרים לתת מודע לא לעשות פעולה, הוא שומע כן לעשות את הפעולה ולכן צריך לדבר בלשון חיובית ולא שלילית. לאור זאת עלתה בי השאלה למה הקב״ה אמר לאדם הראשון לא לאכול מעץ הדעת.
תודה
תשובה:
שלום וברכה
1. משתדלים לדעת ואם לא יודעים מתפללים לאן שמתפללים ומכוונים את הלב כנגד השכינה.
2. אינני חושב שזה נכון, ועל כל פנים בתורה יש הרבה מאוד איסורים, ולא רק לאדם הראשון יש ציווי לא לעשות דבר מה.
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צד סעיף א – ג
בקומו להתפלל, אם היה עומד בח"ל, יחזיר פניו כנגד ארץ ישראל ויכוין גם לירושלים ולמקדש ולבית קדשי הקדשים; היה עומד בא"י, יחזיר פניו כנגד ירושלים ויכוין גם למקדש ולבית קה"ק; היה עומד בירושלים, יחזיר פניו למקדש ויכוין ג"כ לבית קדשי הקדשים; היה עומד אחורי הכפורת, מחזיר פניו לכפורת.
סעיף ב
אם מתפלל לרוח משאר רוחות, יצדד פניו לצד א"י אם הוא בח"ל; ולירושלים, אם הוא בא"י; ולמקדש, אם הוא בירושלים. הגה: ואנו שמחזירין פנינו למזרח, מפני שאנו יושבים במערבה של א"י, ונמצא פנינו לא"י (טור וסמ"ג). אין עושין מקום הארון וצד התפלה נגד זריחת השמש ממש, כי זהו דרך המינים, רק מכוונים נגד אמצע היום (הגהות אלפסי החדשים). ומי שרוצה לקיים אמרם: הרוצה להעשיר יצפין או להחכים ידרים, מכל מקום יצדד פניו למזרח.
סעיף ג
מי שאינו יכול לכוין הרוחות, יכוין לבו לאביו שבשמים.