שאלה:
רכשנו בגד עבור הבנות, בעת הרכישה בדקנו את התוית איך צריכים לכבס את הבגד ולדעת מידת הקושי של השימוש בבגד (יש בגדים שצריך לכבס ביד או לגהץ כל פעם אחרי כיבוס וכדו'), אחרי כביסה הראשונה במכונת כביסה לפי הכללים שהופיע על התוית, הבגד יצא מקומט לגמרי, אציין כי בבגד הרבה כפלים והכל יצא פתוח (שלא כמו שמקובל בבגד רגיל כזה), חזרנו לחנות עם הבגד והעובדת לקחה את זה ואמרה שתראה את זה לבעה"ב, בפעם השניה כשעברנו ליד החנות ושאלנו מה קורה עם זה, אותה עובדת שלקחה את הבגד הראה שיש עוד תוית על הבגד עם הוראות מיוחדות איך לכבס את הבגד (צריכים להכניס את לתוך גרב ואחרי הכביסה מיד לסדר את כל הכפלים), התוית השניה נתפרה מתחת לתוית הראשונה כך שבהסתכלות ראשונה כלל לא רואים את זה, ובנוסף אציין כי העובדת כשלקחה את הבגד בפעם הראשונה כלל לא ידעה על זה ורק בהמשך נודע לה על זה, אז עדיין לא היתה תשובה מהבעה"ב כי היתה בחו"ל, כשחזרנו שוב הבעה"ב ענתה שאכן יש צורך בכביסה באופן מיוחד, והיא שולחת אותנו לחנות של גיהוץ לגהץ את זה מחדש ושאח"כ נכבס את זה לפי ההוראות שבתוית השני'.
אציין כי מעולם לא היינו קונה בגד כזאת אם היינו יודעים שצריך לכבס את זה ככה, ובמיוחד כשב"ה אנו משפחה עם ילדים וקנינו כמה מהם, בנוסף המנהלת של החנות אמרה שהמוכרת ששירתה אותנו אז בעת הרכישה היא לא מבינה הרבה ושהיא בעצמה (המנהלת) לא היתה מוכרת בגד כזה למשפחה עם הרבה ילדים.
ברצוני לדעת אם יש מקום להגדיר את זה כמקח טעות ?
תודה
תשובה:
שלום וברכה,
העובדה שהבגד צריך לכבסו בצורה מסוימת ולא כביסה רגילה לא מהווה מקח טעות, כיון שאין זה מום במקח, ויש אנשים שקונים בגדים כאלו. ולכן אם המוכרת מסדרת את הקמטים שנעשו, ומזהירה שמכאן והילך לכבס בצורה מסוימת אין כאן מקח טעות ולא ניתן להחליף את הבגד.
בהצלחה.
מקורות:
אם כיבסתם בצורה רגילה והבגד היה נהרס ולא היה ניתן לתקן, המקח היה בטל כיון שיש תוית שכתוב בה לכבס כרגיל, והתווית השנייה לא ניכרת לעין כל. אולם במקרה שלכם המוכרת מסדרת את מה שנעשה בבגד, והעובדה שלא הייתם קונים בגד כזה, לא מהווה עילה לביטול מקח, כיון שבגד כזה לא נחשב מום, ומה שלא רציתם כזה בגד, הרי דברים שבלב שאינם דברים.