שאלה:
ישנם הרבה קופת צדקה קדושים ויקרים שמנוהלים בצורה נכונה ע״י גדולי הדור ועסקנים צדיקים ועושים גדולות ונצורות לעניי עמך בית ישראל. ברור שכל מי שתורם להם מקיים את מצוות הצדקה בהידור רב. וכמובן שלצורך כך יש צורך בגיוס כספים.
דא עקא, שבמגביות שהם עורכים הם מבטיחים גדולות ונצורות, חלקם גם מוכרים סגולות כמו ארבעים יום באתרא קדישא שמשתנה לפי עונות השנה ואפילו קמיעות אפשר להשיג שם. וההבטחות שהם מבטיחים לכל מי שרק יואיל בטובו לתרום למטרה נעלה זו שאינני מזלזל בה חלילה כי היא באמת מטרה קדושה ונעלה אבל ההבטחה שהם מבטיחים…
בואו לא נמעט בחשיבות ההבטחה ולא נטמון את הראש בחול ונגיד שזה לא בדיוק הבטחה ושהציבור מבין זאת. ראשית כל כי הנוסח שלהם זה כן נוסח של הבטחה וכן אנשים כן מקבלים זאת בצורה שכזו במיוחד בעת צרה ומצוקה. כשאדם מתמודד עם אתגר שאין לו מושג איך לצאת משם הוא יפנה לכל מה שיראה. ואין חכם כבעל הניסיון. בדידי הוה עובדא. בכל הצמתים של החיים שלי. שהייתי תורם לארגונים שהבטיחו ישועה גמורה מהרה.
הסיבה שיש את החוברות של ״תרמתי ונושעתי״ היא בגלל שאדם צריך לשנות בדרך קצרה, ואם היו מדפיסים את החוברת ״לי זה לא עבד״ זה היה ספר עב כרס עם הרבה חלקים ומהדורות שהיה ממלא את ארון הספרים מבלי להשאיר מקום לספרים אחרים.
ובשורה התחתונה, אם באמת כל אותם סגולות וקמיעות עובדים הייתי מציעה להם במקום לעבוד קשה לגייס כספים תמורת אלו במקום זה שפשוט יחלקו את הקמיעות לכל הנזקקים וחסל סדר עניים.
תשובה:
שלום וברכה
קראתי את שאלתך הכואבת, וראשית אני מתפלל לישועתך.
אני מסכים שלפעמים קיים חוסר זהירות בענין זה, אבל ננסה אולי להפריד בין הבטחה להתפלל ולברך, שזה דבר שהוא אמיתי ביסודו, תפילה מועילה וכל אחד רוצה שיתפללו עליו, ואין כאן משהו שאינו אמת [נכון שמשתמשים בו באופן מאוד מוחצן וחזק כדי להשיג תרומות, אבל בסופו של דבר מה שמבטיחים נותנים וזה בסדר] לבין חלוקת קמיעות וסגולות חסרות בסיס, שזה לא בסדר, אבל אני חושב שבאיזה שהוא מקום זה ממש בשוליים, חוסר זהירות ואחריות, אבל זה בדרך כלל לא נמצא באירגונים שבלב הציבור ודי למבין. לגבי החוברות הבטחתי ונושעתי, ברור שיש הרבה שלא נושעו, וכי מה זה אומר? שלא הקב"ה מציל ומושיע? שצדקה לא מצילה ממוות? שתפילה לא עוזרת? חלילה וחס! ברור שמי שנושע זה בזכות תפילות ומצוות, ומי שלא נושע עדיין, כנראה יש לו תיקון לעשות. הצדקה ודאי מועילה ובכלל היא מצוה חשובה, ויהודי גם כאשר הדירבון שלו לצדקה היא צרה או קושי, בסופו של דבר הוא נותן בלב שלם.
קל לכתוב ולדבר כנגד אירגוני הצדקה וכנגד הקמפיינים החזקים לפעמים מידי, אבל ננסה לזכור במה מדובר ומה המטרה, יש כאן עניים שנאנקים, אלמנות ויתומים, אף אחד לא אוסף כאן כסף לעצמו, אני מכיר את אחד המנהלים של אחד האירגונים הכי גדולים בציבור החרדי, איש נקי וטהור, שלא לוקח לעצמו פרוטה, אין לו יום ולא לילה, הוא קשוח בקריטריונים עד הסוף, בלי משוא פנים לשום אדם, וזו נקיות שאין כמותה. חז"ל כבר אמרו שממשכנים על הצדקה, כלומר כופים את בני העיר לתת, ז היום לא כופים עושים קמפיינים, אבל המטרה היא הרי חשובה מאין כמותה.
שבת שלום, שנזכה תמיד להיות מהנותנים.