לתרומות לחץ כאן

נרות חנוכה לאדם שנמצא במטוס בליל חנוכה ואשתו בבית הוריה

שאלה:

בחנוכה:
1. אשתי לא תהיה בבית אלא אצל חמי…
2. אני אהיה לילה שלם בטיסה ובדרכים.
לספרדי האם היא תדליק אצל חמי ותפטור אותי? או שהיא סמוכה על שלחנו?

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אשתך מדליקה נרות חנוכה בכל מקום שהוא, גם אם היא מדליקה בעצמה, ככל שהיא לא בבית אתה לא יוצא ידי חובה בהדלקתה. אין לך קשר עם המקום שבו היא נמצאת, נר איש וביתו זה דוקא כאשר מדליקים עליך בביתך שלך. לדעת רוב האחרונים גם האשה אינה יוצאת ידי חובה בהדלקתך, כיון שמקום ההדלקה בו אתה נמצא אינו מקום החיוב שלה, ועל זה לא אומרים אשתו כגופו, ראה שלמי תודה חנוכה סי' יט בשם הגר"ח קנייבסקי, ושבות יצחק נר שבת סי' יג בשם הגרי"ש אלישיב, והליכות שלמה חנוכה פרק יג בשם הגרש"ז אויערבך, וכך הסברא נותנת. אמנם ראה בשלמי תודה שם שיש שחלקו על זה, אבל ודאי זו הפשטות.

אשתך דינה בבית הוריה כאורח, היא לא סמוכה על שולחנו, ולכן היא צריכה להשתתף בפרוטה בנרותיו. כמבואר בסימן תרעז.

כעת לשאלה מה עם ההדלקה שלך:

אדם ששוהה בליל חנוכה במטוס, אם מדליקים עליו בביתו זה ודאי בסדר והוא יוצא ידי חובה בהדלקתם, אבל אם לא מדליקים עליו בביתו,  מדליק שם נרות חנוכה בלא ברכה. ואם לא מאפשרים לו להדליק נר במטוס, ידליק פנס חשמלי בלא ברכה, של נורת ליבון שדינה כאש, ואם אין ידליק נר בשדה התעופה בלא ברכה, כדי לפרסם את הנס. אם נסיעתו היתה ביום הראשון של חנוכה, ביום השני בעת ההדלקה יברך ברכת שהחיינו, אלא אם כן ראה נרות המחוייבים בברכה ובירך עליהם ברכת שעשה ניסים ושהחיינו ביום הראשון [ברכת הרואה]. דין זה נוהג רק אם ראה את הנרות בתוך חצי שעה להדלקתם שהוא זמן המצוה.

מחמת כל הבעיה הזו, תבקש משכן שידליק עבורך נרות בשליחותך בביתך [למרות שאף אחד לא נמצא שם], וזה יהיה הרבה יותר טוב, כיון ששם הוא מקום ההדלקה שלך, ואף שיש הפרשי שעות בין מקומך לביתך, יוצאים ידי חובה באופן זה.

מקורות:

על החיוב להדליק במטוס, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ד סי’ קמו, לענין הנוסע בקרון או בעגלה, שהואיל ושם הוא מקום קביעותו באותו לילה ידליק שם, אולם רבים חולקים על דבריו, וראה ס’ הלכות חג בחג חנוכה עמ’ כט, לכן ידליק בלא ברכה. על החיוב להדליק נר בלא ברכה בשדה התעופה כדי לפרסם את הנס ראה שם עמ’ כח. על כך שביום השני יברך שהחיינו, ראה שו”ע סי’ תרעו סעי’ א. יתירה מזו, יש שסוברים שברכת שהחיינו אינה נאמרת על מצות נר חנוכה בלבד, אלא על עצם החג, ונתקנה לאומרה בעת קיום המצוה [ראה שער הציון שם ס”ק ג], ולדעתם ברכה זו נאמרת בדיעבד גם בלי נרות, אלא שיש שחולקים על כך. אולם, אם בירך ברכת הרואה בלילה הראשון בהיותו בשדה תעופה, וכגון שראה שם נרות דולקים במקום המחוייב בהדלקה, אינו חוזר ומברך למחרת כשמדליק בעצמו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל